Loyale fans zijn belangrijk voor een attractiepark. Een sterke fanbase zorgt ervoor dat een park op een heel positieve manier onder de aandacht van heel veel mensen komt. “Onze fans zijn onze ambassadeurs; ze zorgen ervoor dat het laatste nieuws over ons park verspreid wordt”, zegt Peter Osbeck van het Zweedse attractiepark Gröna Lund. “We zien de fans als onze vrienden.” En daarom moeten fans verwend worden, vindt Osbeck. Dat kan op diverse manieren, vertelt de Zweed: met rondleidingen achter de schermen of op de bouwplaats van een nieuwe attractie, met gratis entree of ERT (Exclusive Ride Time) op een achtbaan voor of na de reguliere sluitingstijd, met een hapje en een drankje of met een uniek T-shirt. “Vooral van belang is dat fans goed op de hoogte worden gehouden van het reilen en zeilen in hun favoriete attractiepark”, stelt Osbeck. “Sharing is caring.”
Persoonlijk contact
Het fans goed informeren over alle nieuwigheden en ontwikkelingen in het park kan op een heel directe en persoonlijke manier”, vertelt communicatiemanager Tessa Maessen van Toverland. “Ik heb heel veel contact met onze fans. Velen van hen volgen me op Twitter en stellen mij rechtstreeks vragen. Ik antwoord altijd. Oké, ik heb ook wel eens een avondje mijn smartphone op vliegtuigstand, maar dan krijgen ze toch de dag erop een reactie. Dat wordt erg op prijs gesteld; het versterkt de band tussen mij en de fan, en tussen Toverland en de fans. In het park word ik regelmatig herkend. Fans willen dan graag op de foto met me. Geen probleem! Soms maak ik zelfs een ritje in Fēnix met hen!”
Rondleidingen
Grote groepen fans inlichten kan via speciale websites of Facebookpagina’s. “Toen wij werkten aan Port Laguna en Avalon organiseerden we om de twee maanden een rondleiding op de bouwplaatsen, speciaal voor de fansites”, vertelt Tessa Maessen. “Iedereen wilde wel mee op deze wandelingen door de in aanbouw zijnde themagebieden, maar dat was onmogelijk. We moesten keuzes maken; alleen de grootste fansites konden mee. Voor alle andere fans en belangstellenden openden we een speciale website met ‘exclusieve’ inhoud. De reguliere bezoeker gaat zich pas een week of twee vooraf oriënteren op een parkbezoek, de fans zijn al een jaar van tevoren geïnteresseerd.”
Exclusieve informatie
De extra informatie waar fans zo naar smachten kan door eigen activiteiten worden gecommuniceerd of met behulp van externe partners. De Efteling heeft een eigen blog op zijn sites waarin primeurs worden aangekondigd, die binnen enkele minuten worden overgenomen door andere websites. Toverland schakelde al regelmatig de populaire website Looopings in om stukjes exclusieve informatie publiekelijk te maken. Looopings mocht als eerste de bouwplaatsen in het park bezoeken en het Limburgse pretpark deed een beroep op de website toen er kritiek kwam op de aanstelling van een heel jonge parkmanager. “Het verhaal ging de ronde dat hij te jong en te onervaren was om de klus te klaren”, vertelt Wessel Wit, eigenaar en hoofdredacteur van Looopings. “Wij konden het verhaal keren door aan te tonen dat hij weliswaar de jongste manager van Nederland is, maar ook zeer ervaren. Toen mocht hij plots zijn verhaal komen vertellen in talkshows.”
Geen ‘No comment’
Fans, weet Wessel Wit, willen heel andere dingen weten dan journalisten. “Fans willen horen welke kleur de baandelen van de achtbaan gaan krijgen en wie de fabrikant is. Zaken die een journalist minder interesseren.” Fans moeten daarom anders benaderd worden dan redacteuren van de mainstream media. Maar voor beide geldt: feiten moeten gecheckt worden. “Wij checken alles. We nemen altijd contact op met het park voor een uitleg of weerwoord”, zegt Wessel Wit. “Tessa mag dan door ons wel eens geconfronteerd worden met een verhaal dat ze liever niet gepubliceerd ziet, ze mag altijd haar mening geven.” Tessa Maessen knikt: “Ja, Looopings is een kritische website die ook zaken schrijft die ik eigenlijk liever niet heb. Maar zij houden ons scherp! Ik zeg nooit ‘No comment’, maar praat altijd met ze.”
Elke bout en moer
Andere parken kunnen leren van hoe Toverland met Looopings omgaat, vindt Wessel Wit. Hij noemt man en paard. “Phantasialand wil uitsluitend een positieve pers. Die krijgen ze niet steeds en daarom praat Phantasialand niet meer met ons. Dat is niet in belang van het merk Phantasialand”, vindt Wit. Wel blij is de hoofdredacteur met fansites die zich focussen op nieuwsgaring over parken. “Neem een Toverland Fansite; ik gebruik hun berichtgeving voor ons nieuws. Ik kan immers niet overal tegelijk zijn.” De website van Toverland-fans groeide in de voorbije jaren met het park mee, vertelt Maessen. “Ik heb een heel goed contact met de mensen achter de site. Ze zijn de hele dag in Toverland, zien soms dingen die ik niet eens kende. En als ze al eens kritiek hebben, praat ik met ze. We are on speaking terms”, lacht Tessa. Peter Osbeck knikt: “Fans kunnen je helpen. Ze kennen elke bout en moer, weten alles van het park. Ze hebben ook overal een mening over; de feedback die je van hen krijgt is van grote waarde. We investeren doelbewust in onze fans. We leggen hen graag in de watten.”
28 september 2018 © Tekst: Adri van Esch – Foto: Frank van der Heijden
Verslag van de sessie ‘Crazy about you? How to activate your fanbase to deal with ugly rumors, bad reviews, and good advice’ tijdens de Euro Attractions Show 2018 in Amsterdam