Er is geen attractiepark waar zoveel verandert als in Movie Park Germany. Sinds de opening van het pretpark in 1996 kreeg het niet alleen een andere naam – in 2005 verdween Warner Bros. Movie World van de grote studiopoort – maar ondergingen ook talrijke attracties een enorme metamorfose, inclusief een nieuwe benaming. Het is als in de filmwereld zelf, waar remakes en sequels aan de orde van de dag zijn. In het filmpark bij het Duitse Bottrop-Kirchhellen werd in de afgelopen twee decennia simulatorrit Batman Adventure vervangen door Time Riders, maakte Gremlins Invasion plaats voor Van Helsing’s Factory en werd Ice Age Adventure de opvolger van de Looney Tunes Studio Tour. In de gebouwen van Movie Magic werd The Lost Temple gevestigd en het Museum van de Duitse Filmgeschiedenis werd opgeofferd voor het Federation Center van Star Trek.
Geliefde klassieker
Waterattractie The Neverending Story onderging sinds de opening in 1996 liefst twee metamorfoses; eerst naar Mystery River en in mei 2018 naar Excalibur, Secrets of the Dark Forest. Laatste project in de grootscheepse veranderdrang van Movie Park Germany is de attractie Das Bermuda Dreieck. De waterdarkride kreeg in 2005 al een aangepaste naam – Bermuda Triangle: Alien Encounter – maar werd in 2019 compleet onder handen genomen. De geliefde klassieker kreeg naast een andere storyline ook een nieuwe pre-show, nieuwe muziek en speciale effecten. De naam van de attractie werd Area 51 – Top Secret. “De al aanwezige aliens hebben we uiteraard behouden”, vertelt Manuel Prossotowicz. “De buitenaardse wezens werden door ons team helemaal uit elkaar gehaald en opgefrist, want zij blijven natuurlijk de hoofdrolspelers van de ride.”
Technische uitdagingen
Manuel Prossotowicz leidde het team dat Bermuda Triangle omvormde tot Area 51 – Top Secret. Aan het project werd ongeveer acht maanden gewerkt. “Waarvan de laatste vier weken elke dag. En bijna heel de dag”, lacht Prossotowicz. “We hadden echt een krap schema. We begonnen in november met de daadwerkelijke werkzaamheden. Voor die tijd hadden we alles al op papier staan, maar we moesten wachten op het groene licht voor het budget. Toen ging het allemaal razendsnel; normaal zou je voor zo’n volledige renovatie en herthematisering toch al gauw twee jaar kwijt zijn.” Grootste uitdading vormden de technische onderdelen van de darkride, vertelt Manuel. “Bermuda Triangle was een haast identieke kopie van eenzelfde attractie in Sea World Gold Coast in Australië. Alle technische zaken kwamen daar vandaan; alles was op Australische leest geschoeid. We konden niets vervangen door Duitse onderdelen. Dus moesten we een bedrijf vinden dat bijvoorbeeld de hydraulische stempels kon maken. Die moesten vervolgens weer getest worden en dan maar hopen dat alles werkt. Al het technische materiaal in Area 51 is custom made, met de hand gemaakt vanaf de technische tekeningen die we nog hadden. We wilden Area 51 – Top Secret graag voor aanvang van het zomerseizoen openen, maar uiteindelijk kostte het ons door die technische uitdagingen nog drie weken extra.”
Creatieve familie
Het renoveren of ombouwen van een attractie start altijd met een aantal vragen, geeft Manuel Prossotowicz aan. “Wat hebben we? Welke infrastructuur is er? Wat houden we? Wat is het budget? Neem Bermuda Triangle: we wilden de aliens behouden, dat geeft dan al een richting aan. Vervolgens gaan we brainstormen met ons projectteam. Dan weer eens zonderen we ons af, beluisteren we muziek of bezoeken een collega-park, allemaal om inspiratie op te doen. Op een whiteboard komen dan de ideeën te staan, die we terugbrengen tot de drie beste. De topideeën worden daarna besproken met onze bedrijfsleider Thorsten Backhaus en het hoofdkantoor van Parques Reunidos.” Als eenmaal de knoop is doorgehakt en het budget is bepaald kan het proces van schetsen en uitwerken beginnen. “We hebben een eigen team met daarin een ervaren communicatiemanager en een talentvolle designer. Mijn broer Patrick speelde ook een cruciale rol in het proces: hij werkt voor IMAscore, het bedrijf dat de muziek componeerde en dat alle video’s produceerde. Ja, ik kom uit een creatieve familie, mijn moeder bijvoorbeeld is ontwerpster.”
Positieve dynamiek
Tachtig procent van alle ideeën en werkzaamheden werden binnen het park zelf gerealiseerd. Voor de andere twintig procent werden externe bedrijven ingeschakeld, zoals IMAscore en het Nederlandse Props. “IMAscore en IMAmedia kregen als opdracht mee om de bezoekers in de pre-show terug naar de jaren vijftig te brengen. Dat is zo fantastisch gelukt! Met typische commercials uit die tijd, gebaseerd op authentieke reclamespots van Kellogg’s en Coca-Cola. En met kenmerkende muziek. Die was eerst geproduceerd op een synthesizer. Dat was geen succes. Toen speelde het hele IMAscore-team de muzikale identiteit in, ieder op een instrument. Geweldig toch?! Props uit Uithoorn is ook zo’n bedrijf dat alles met het hart en met passie doet. Ik wilde graag een militaire Willy-jeep in de attractie. Maar dat zijn tegenwoordig collectors items; die voertuigen zijn niet meer te betalen. Props zei: ‘Laat dat maar aan ons over’ en vervaardigde een niet van echt te onderscheiden replica. Ik hou van bedrijven die met ideeën en oplossingen komen, die voor de ‘extra mile’ gaan. Dat geeft zoveel positieve dynamiek!”
Oude rommel
Excalibur en Das Bermuda Dreieck behoren – samen met de nieuwe achtbaan Star Trek: Operation Enterprise – tot de meest geliefde attracties van Movie Park Germany. Daarom stak het park ook zoveel energie, tijd en geld in de complete remake van deze publiekslievelingen. Het team van het filmpark is nu nog steeds de fouten die Six Flags – dat van 1999 tot 2004 eigenaar was van Movie Park – maakte aan het herstellen. “Six Flags koos de foute doelgroep, zette verkeerde attracties neer en investeerde nauwelijks in onderhoud”, analyseert Manuel Prossotowicz. “Achtbanen werden zonder thematisering of decoratie gedropt, Looney Tunes Land was gemaakt van piepschuim dat niet bijgehouden werd en met het Duitse weer werd al helemaal geen rekening gehouden. Gebouwen hadden geen verwarming en geen airco. Ook dat laatste zijn we nu aan het herstellen: in de wachtruimtes van Excalibur en Area 51 zal niemand meer onwel worden van de ondraaglijke hitte omdat we er airconditioning hebben aangebracht. Ons doel is om alle oude rommel van Six Flags weg te krijgen: de oudste en de bij het publiek meest gewaardeerde attracties komen het eerst aan bod. Ons doel is om al die attracties jaar na jaar een perfecte ‘look and feel’ te geven, met een consistente storyline, altijd een goede pre-show en nieuwe karakters.”
Feedback is leidinggevend
Prossotowicz beseft dat er nog veel te doen is, maar stelt ook dat Movie Park Germany op de juiste weg zit. “Onze goede reputatie groeit enorm”, constateert hij. “We krijgen steeds meer bezoekers, in een toch heel competitieve markt, we krijgen zeer positieve reacties van het publiek en we winnen veel prijzen en onderscheidingen. Vooral Duitse gasten hechten aan dat laatste veel waarde. We luisteren heel goed naar onze gasten: hun feedback is voor ons altijd leidinggevend. Dat levert succes op. En dat ik als Director Marketing, Sales & Brand Development het fantastische team mag leiden dat een metamorfose als die van Area 51 bedenkt en uitvoert, is geweldig. Ik hou van creatief zijn, dus Movie Park Germany is één grote speeltuin voor mij!” •
20 augustus 2019 © Tekst en foto’s: Adri van Esch