Parkplanet gebruikt cookies!

Meer informatie Learn more

DAT BEGRIJP EN ACCEPTEER IK

Parkplanet is ervan overtuigd dat de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van haar klanten en de bezoekers van haar websites van essentieel belang is voor haar activiteiten.

Persoonlijke gegevens van klanten en bezoekers worden dan ook met de grootst mogelijke zorgvuldigheid behandeld en beveiligd.

Wat zijn cookies?
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Cookies zijn kleine (tekst)bestanden die door de website op een pc, tablet of mobiele telefoon worden geplaatst. Deze cookies worden gebruikt om persoonlijke voorkeuren op te slaan, statistieken voor de site bij te houden en mogelijk om de site of reclame te personaliseren.

Deze website maakt gebruik van Google Analytics. Google kan deze informatie aan derden verschaffen indien Google hiertoe wettelijk wordt verplicht, of voor zover derden de informatie namens Google verwerken.

Deze website maakt gebruik van de social plugins. De leveranciers van deze plugins en de onderliggende sociale netwerken kunnen ook cookies gebruiken via deze website.

  • Externe leveranciers, waaronder Google, gebruiken cookies om advertenties weer te geven op basis van eerdere bezoeken aan deze website of aan andere websites.
  • Met advertentiecookies kunnen Google en zijn partners advertenties weergeven aan u op basis van hun bezoek aan uw sites en/of andere sites op internet.
  • U kunt uzelf afmelden voor gepersonaliseerde advertenties door Advertentie-instellingen te bezoeken. U kunt uzelf ook voor het gebruik van cookies voor gepersonaliseerde advertenties door externe leveranciers kunnen afmelden door aboutads.info te bezoeken.)

Als u zich niet heeft afgemeld voor de weergave van advertenties van derden, kunnen de cookies van andere externe leveranciers of advertentienetwerken eveneens worden gebruikt om advertenties op uw site weer te geven.

Hoe kun je cookies weigeren?
Je bent altijd gerechtigd om cookies te weigeren. Je kunt daarvoor je webbrowser (bijvoorbeeld Internet Explorer of Mozilla Firefox) instellen om alle cookies of slechts bepaalde cookies te weigeren (raadpleeg daarvoor de handleiding van je webbrowser). Als je cookies weigert is het mogelijk dat bepaalde diensten niet voor jou beschikbaar zijn.

Stad en park gaan niet altijd samen

Achtbaan Drachenritt in Belantis - Foto: Belantis

Een attractiepark bij een grote stad lijkt een goede combinatie: twee bezoekersmagneten die elkaar versterken. Maar een grote stad heeft toeristen zo veel te bieden dat ze vaak niet eens aan het pretpark toekomen.

Een nieuw attractiepark vestigen net buiten een grote stad – zoals Disneyland bij Parijs – lijkt een goede strategische zet. Een stad heeft zelf veel inwoners en trekt vaak ook nog eens honderdduizenden en soms zelfs miljoenen toeristen, allemaal potentiële bezoekers van het themapark. Maar een nieuw park bij een stad houdt ook een gevaar in: de concurrentie van de stad zelf.

Toegevoegde waarde

Steden die populair zijn bij toeristen hebben de gasten vaak veel te bieden: een historische binnenstad met prachtige gebouwen en fotogenieke monumenten, musea, stadsparken en volop mogelijkheden om te winkelen. Ondernemers die een attractiepark openen net buiten zulke steden hopen veel toeristen – die toch al naar de stad komen – naar hun nieuwe dagbestemming te trekken. Maar juist omdat zo’n park bij een aantrekkelijke stad ligt, moeten ze daar veel meer moeite voor doen. Ze moeten een uniek aanbod en daadwerkelijk toegevoegde waarde hebben anders laten toeristen het park links liggen en moet het bedrijf het vooral hebben van de inwoners van de stad en de omliggende plaatsen.

Belantis, zestien kilometer buiten Leipzig - Foto: Wikischelle

Concurrentie

Het Duitse Leipzig is zo’n stad die veel toeristen trekt: per jaar komen er 2,2 miljoen overnachtingsgasten. De toeristische dienst heeft als streven om in 2015 zelfs drie miljoen bezoekers te trekken die in de historische stad overnachten. Het toeristenbureau liet de universiteit van Freiburg onderzoeken waarom mensen naar Leipzig komen, wat hen het beste bevalt en welke bezienswaardigheden ze anderen zouden aanbevelen. Wat blijkt? Het attractiepark Belantis eindigt op de laatste plaats als reden om naar Leipzig te komen.

Het op zestien kilometer van het stadshart van Leipzig gelegen park moet alle bezienswaardigheden en ook alle evenementen die in de stad gehouden worden – zoals de beurzen en de Bach-feesten – voor laten gaan.

Voor de huisdeur

Jaarlijks trekt het in 2003 geopende Belantis tussen 500.000 en 600.00 bezoekers. In tien jaar tijd bezochten 5,5 miljoen bezoekers het park. Vooral in een straal van 150 kilometer rondom Leipzig is de attractie bekend.

Uit eigen onderzoek van Belantis blijkt dat men het in de streek rondom het pretpark waardeert dat men voor een ritje in de achtbaan of wildwaterbaan niet meer naar het voormalige West-Duitsland hoeft, maar dat men nu een ‘eigen’ attractiepark vlak voor de huisdeur heeft. Onder toeristen echter kan het tien jaar oude pretpark de concurrentie met alles wat Leipzig zelf te bieden heeft maar moeilijk aan.

Naar de parkplanner van Belantis


2013 © Tekst: Adri van Esch - 
Foto: Belantis, WikiSchelle