Een van de loopings in achtbaan Huracan - Foto: Belantis / Westend. Public Relations GmbH

Op z’n kop getikt

Soms hebben pretparken een mazzeltje; ze kunnen een mooie tweedehands attractie op de kop tikken.

Pretparken die zich in de subtop van de Europese eredivisie bevinden hebben vaak net te weinig budget om tientallen miljoenen te investeren in een topattractie die hen weer enkele treedjes hoger brengt in de parken-top-30. Maar door goed rond te kijken op de tweedehands markt doen zij soms toch een geweldige aankoop.

Zacht prijsje

Pretpark Belantis bij Leipzig liet zijn oog vallen op een enorme achtbaan die bij fabrikant Gerstlauer in bestelling was voor het geplande Formule 1-park in Dubai. Door de economische crisis, die vooral de Emiraten meedogenloos trof, werden de plannen voor het park in de ijskast gezet. Belantis kon daarom de achtbaan tegen een zacht prijsje kopen.

De loopings van achtbaan Huracan - Foto: Belantis / Westend. Public Relations GmbHHuracan

Het jonge en nog betrekkelijk kleine Duitse attractiepark noemde de nieuwe aanwinst Huracan. De 560 meter lange en 32 meter hoge coaster heeft vijf loopings en kreeg een prominent plaatsje in het park: pal naast de ingang.

Deal

Een ander park dat een goede deal wist te maken is het Noord-Franse Walygator Parc. Het voormalige Smurfenland wist een grote achtbaan weg te kapen voor andere geïnteresseerde kopers bij het Japanse Expoland. Dat park had loopingachtbaan Orochi te koop gezet nadat het op 12 september 2007 de poorten sloot. Orochi was een populaire attractie van 1996 tot de dag dat het park dicht ging.

The Monster

Walygator Grand Est bij de Franse stad Metz doopte de achtbaan – die twaalfhonderd meter lang is en veertig meter hoog – om tot The Monster. De hangende treintjes op de rollercoaster bereiken een snelheid van negentig kilometer per uur en gaan zes keer over de kop.

© Tekst: Parkplanet – Foto’s: Belantis

Meest bezochte parkprofielen