Een nieuw attractiepark vestigen net buiten een grote stad – zoals Disneyland bij Parijs – lijkt een goede strategische zet. Een stad heeft zelf veel inwoners en trekt vaak ook nog eens honderdduizenden en soms zelfs miljoenen toeristen, allemaal potentiële bezoekers van het themapark. Maar een nieuw park bij een stad houdt ook een gevaar in: de concurrentie van de stad zelf.
Toegevoegde waarde
Steden die populair zijn bij toeristen hebben de gasten vaak veel te bieden: een historische binnenstad met prachtige gebouwen en fotogenieke monumenten, musea, stadsparken en volop mogelijkheden om te winkelen. Ondernemers die een attractiepark openen net buiten zulke steden hopen veel toeristen – die toch al naar de stad komen – naar hun nieuwe dagbestemming te trekken. Maar juist omdat zo’n park bij een aantrekkelijke stad ligt, moeten ze daar veel meer moeite voor doen. Ze moeten een uniek aanbod en daadwerkelijk toegevoegde waarde hebben anders laten toeristen het park links liggen en moet het bedrijf het vooral hebben van de inwoners van de stad en de omliggende plaatsen.
Concurrentie
Het Duitse Leipzig is zo’n stad die veel toeristen trekt: per jaar komen er 2,2 miljoen overnachtingsgasten. De toeristische dienst heeft als streven om in 2015 zelfs drie miljoen bezoekers te trekken die in de historische stad overnachten. Het toeristenbureau liet de universiteit van Freiburg onderzoeken waarom mensen naar Leipzig komen, wat hen het beste bevalt en welke bezienswaardigheden ze anderen zouden aanbevelen. Wat blijkt? Het attractiepark Belantis eindigt op de laatste plaats als reden om naar Leipzig te komen.
Het op zestien kilometer van het stadshart van Leipzig gelegen park moet alle bezienswaardigheden en ook alle evenementen die in de stad gehouden worden – zoals de beurzen en de Bach-feesten – voor laten gaan.
Voor de huisdeur
Jaarlijks trekt het in 2003 geopende Belantis tussen 500.000 en 600.00 bezoekers. In tien jaar tijd bezochten 5,5 miljoen bezoekers het park. Vooral in een straal van 150 kilometer rondom Leipzig is de attractie bekend.
Uit eigen onderzoek van Belantis blijkt dat men het in de streek rondom het pretpark waardeert dat men voor een ritje in de achtbaan of wildwaterbaan niet meer naar het voormalige West-Duitsland hoeft, maar dat men nu een ‘eigen’ attractiepark vlak voor de huisdeur heeft. Onder toeristen echter kan het tien jaar oude pretpark de concurrentie met alles wat Leipzig zelf te bieden heeft maar moeilijk aan.
Naar de parkplanner van Belantis
Een park midden in de stad, gaat dat?
2013 © Tekst: Adri van Esch – Foto: Belantis, WikiSchelle