Het nieuwe normaal door de coronacrisis: anderhalve meter afstand houden - Foto: © Adri van Esch

Het nieuwe normaal: afstand houden en reserveren

Het nieuwe normaal tijdens de coronacrisis is afstand houden. Door de anderhalve-meter-eis moeten bezoekers vooraf hun tickets kopen en hun parkbezoek reserveren.

Het is een hersenkraker van de bovenste plank: wanneer kunnen attractieparken weer veilig open voor het publiek in deze tijd van coronadreiging? Ook al lijkt het tij zich voorlopig niet te keren, toch wordt overal nagedacht over deze prangende vraag. Veiligheid voor bezoekers en medewerkers staat voorop, zeggen de parken eensgezind, maar alvast goed nadenken over wat er gaat gebeuren als de overheid de maatregelen ter bestrijding van het coronavirus versoepelt is geen overbodige luxe. Want duidelijk is dat de attractiebedrijven grote verliezen lijden en dat een spoedige veilige heropening  daarom zeer gewenst is.

Veiligheidsmaatregelen

In Nederland wordt overleg over onder welke voorwaarden de parken weer zouden kunnen openen gevoerd binnen de Club van Elf. Directeur Kees Klesman van de landelijke brancheorganisatie – waarbij onder meer Efteling, Duinrell, Attractiepark Slagharen, Walibi Holland, Toverland en Avonturenpark Hellendoorn zijn aangesloten – stelt dat de dagattracties zullen opengaan zodra duidelijk is hoe de Covid-19-besmetting zich verder ontwikkelt. “Natuurlijk met inachtneming van strikte veiligheidsmaatregelen, want echt ontspannen, verbinden en plezier maken met elkaar kan alleen als je je veilig voelt. En voor de veiligheid van de bezoekers staan de dagattracties aangesloten bij de Club van Elf garant.”

Social distancing

Club van Elf zegt in overleg te zijn met de overheid over de voorwaarden voor een verantwoorde heropening. De Belgische tegenhanger van de Club van Elf – Belgoparks – is al verder: daar zijn de maatregelen om te komen tot een veilige heropening van de pretparken al bekendgemaakt. Belgoparks zet vooral in op gelimiteerde bezoekersaantallen en het garanderen van social distancing. De parken die verbonden zijn aan Belgoparks – onder meer Walibi Belgium, Bobbejaanland, Bellewaerde en Plopsaland – zullen regels rond social distancing nauwgezet opvolgen. Waar nodig worden wachtrijen langer gemaakt en worden markeringen aangebracht om te garanderen dat men per gezin anderhalve meter afstand kan houden van overige bezoekers. Beugels van attracties zullen ontsmet worden en de capaciteit van attracties zal worden aangepast. Bovendien zullen er tijdelijk geen shows en ontmoetingen met parkmascottes meer zijn.

Het nieuwe normaal door de coronacrisis: anderhalve meter afstand houden - Foto: © Adri van Esch

Nog meer belangrijke aspecten

Goof Lukken, lecturer Theme Park & Attraction Management bij Breda University, ziet nog enkele belangrijke aspecten voor heropening. “De allerbelangrijkste is:  kunnen attractieparken met de beperkte capaciteit een gezonde exploitatie draaien? Voor sommige is het terugverdienen van kosten een goed scenario, maar andere parken moeten hun businessmodel mogelijk flink aanpassen. Naast de veiligheid voor de bezoeker moet, als tweede aspect, ook het personeel zich veilig voelen. Zij moeten voldoende beschermende maatregelen kunnen treffen of misschien frequent getest  worden”. Lukken stelt dat heldere communicatie over de extra maatregelen cruciaal is. “Alles moet duidelijk zijn voor de gast. Daarnaast zullen personeelsleden de juiste balans moeten vinden tussen hospitality en veiligheid. Om deze taken te scheiden overwegen attracties extra veiligheidspersoneel in te zetten. Alles bij elkaar veel uitdagingen die in de praktijk goed geëvalueerd moeten worden.”

Het nieuwe normaal door de coronacrisis: anderhalve meter afstand houden - Foto: © Adri van Esch

Niet op de bonnefooi

Het nieuwe normaal is een maximumcapaciteit. De Belgische attractieparken bepalen zo’n nieuwe capaciteit liefst op advies van de overheid en experts. Om die aangepaste parkcapaciteit te waarborgen zijn entreekaartjes alleen nog te koop op datum. Eenzelfde situatie ziet ook Club van Elf-directeur Klesman ontstaan. “We kunnen niet meer op de bonnefooi naar een attractiepark gaan; we moeten vooraf een kaartje kopen.” Bedrijven die gespecialiseerd zijn in ticketverkoop voor dagattracties spelen alert op deze omstandigheid in. Zoals Convious, een jonge onderneming in Amsterdam die al aan honderd attracties geavanceerde ticketsystemen leverde. “Omdat we zien dat de gezondheid van gasten en personeel één van de hoogste prioriteiten van parken is, hebben wij ‘Crowd Control’ ontwikkeld, een applicatie die de maximumcapaciteit bewaakt met hulp van kunstmatige intelligentie”, vertelt oprichter Kevin Westermeijer.

Verplicht reserveren

“Met ons ticketsysteem zijn parken heel goed in staat om bezoekers te spreiden”, zegt Westermeijer. “We hebben namelijk op ons bestaande systeem van ‘real time pricing’ een reserveringtool ontwikkeld. SnowWorld maakt hier met zijn vijf indoor skiresorts in Nederland reeds gebruik van. Voor alle tickets die verkocht worden en voor de abonnementhouders is het verplicht te reserveren. Zo kan een attractie controle houden op het maximaal aantal bezoekers. We werken met een maximale hoeveelheid gasten en desgewenst ook met tijdsloten. Abonnementhouders en mensen die al kaarten hadden gekocht zonder specifieke datum moeten alsnog ‘inchecken’ op de website voordat ze mogen komen. Alles om te garanderen dat de maximale capaciteit niet wordt overschreden. Als er een groot aantal kaarten is verkocht zonder datum is het bezoekersaantal erg onvoorspelbaar. Dat kan bijvoorbeeld voorkomen na een actie met een supermarkt of kaarten die via voordeelsites zijn verkocht.”

Het nieuwe normaal door de coronacrisis: anderhalve meter afstand houden - Foto: © Adri van Esch

Bezettingsgraad

Volgens Kevin Westermeijer zijn de bestaande toegangssystemen van attractieparken niet gemaakt om de unieke problemen die ontstaan zijn door de coronacrisis op te lossen. “Niemand had dit lang van tevoren zien aankomen. Wij konden snel schakelen door voort te bouwen op ons al bestaande product. Onze aanvullende boekingssoftware automatiseert capaciteitsplanning op basis van tijdsloten en kunstmatige intelligentie. Verandert de maximale capaciteit van de dagattractie – bijvoorbeeld omdat de richtlijnen versoepeld worden – dan kunnen software en bezettingsgraad  direct aangepast worden.” De technologie van Convious is te integreren in elk bestaand ticketsysteem. “Voordeel is ook dat iedereen al vooraf heeft betaald, zodat er voor de tickets geen geldhandelingen meer hoeven plaats te vinden”, aldus Westermeijer.

Een betere beleving

Goof Lukken is enthousiast over het systeem van Convious: “Het tackelt één van de belangrijkste randvoorwaarden voor parken om weer te openen. Het is daarnaast een innovatie die ook na de coronacrisis goed te gebruiken is. Zo zien we dat deze crisis de branche en leveranciers ook creatief en beter maakt. Dat is van groot belang om te tonen hoe professioneel de attractieparkenbranche wereldwijd is. Het is niet alleen meer een leuk dagje uit, maar ook een serieuze economie en letterlijk ‘een vak’. Door de lagere capaciteiten krijgen de gasten nu mogelijk een betere beleving. Dan ontstaat een win-winsituatie voor iedereen.”

Optimisme en nieuwe kansen na loodzwaar coronajaar
Slimme software brengt bezoekers
Attractieparken en het coronavirus

22 april 2020 © Tekst en foto’s: Adri van Esch

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Meest bezochte parkprofielen

In het jaar 2020 (plek in 2019)