In totaal duurde het liefst anderhalf jaar. Het volledig renoveren van de iconische voorgevel van het Carrouselpaleis was een monsterklus. Een karwei dat met groot respect voor de historie van de façade werd aangepakt. Op 11 mei 1956 werd de Stoomcarrousel in de Efteling geopend. Meester-ontwerper Anton Pieck had zich hoogstpersoonlijk voor de komst van de overdekte draaimolen naar het park in Kaatsheuvel ingespannen. “Ik heb in mijn leven altijd al een groot zwak gehad voor kermisromantiek”, liet Pieck optekenen. En de carrousel in zijn eigen ‘paleis’ is kermisromantiek in optima forma. Het complex waarin de attractie gehuisvest is, is liefst 129 jaar oud. In 1895 was het front nog de voorgevel van de Cinematograph, een rondreizende bioscoop. Vier jaar later kocht Hendrik Janvier de voorgevel voor zijn stoomcarrousel. Kunstenaar Andreas Giezen, de schoonzoon van Janvier, bracht de schilderingen aan en voegde de standbeelden toe. Anton Pieck bouwde in de Efteling verder aan het verfraaien van de façade: boven de ingang plaatste hij een vrouwenfiguur en paardjes afkomstig van een andere carrousel. Zo werd het aanzicht van het Carrouselpaleis een uniek en sfeervol samenraapsel van historische kermiselementen. Een façade die gekoesterd wordt door bezoekers én door de Efteling.
Gevel ontmanteld
De Stoomcarrousel en het pand waarin de molen gehuisvest is behoort net zo tot het erfgoed van de Efteling als het Sprookjesbos. En net zoals bij het conserveren van het beroemde bos vol sprookjes kijkt de Efteling niet op een euro meer of minder bij het behouden voor het nageslacht van de Stoomcarrousel en het Carrouselpaleis. Voor de renovatie werd niet alleen alles uit de kast gehaald, er werd ook alles aan gedaan om de bezoekers tijdens de onderhoudsklus toch de schoonheid van het gebouw te laten ervaren. De hele gevel werd ontmanteld, maar de Efteling plaatste identieke fotodoeken die gasten het gevoel gaven dat het Carrouselcomplex er nog in volle luister stond (zie foto’s hieronder). Intussen werd achter de schermen maandenlang gewerkt aan de enorme gevelpanelen, aan de beelden en aan alle ornamenten.
Lees verder onder de foto’s
Nieuwe technieken
De façade werd volledig vernieuwd met minutieuze aandacht voor alle krullen en decoraties, voor de historische kleurstellingen, de facet geslepen spiegeltjes en het ambachtelijk handschilderwerk. Alle figuren werden met nieuwe technieken duurzaam gemaakt, met oog voor het kunnen onderhouden van de beelden. En ook de verlichting werd vernieuwd. In februari, een jaar na aanvang van de werkzaamheden, werd de voorgevel teruggeplaatst. Het duurde nog tot half juli voor ook alle figuren en ornamenten hun juiste plekje hadden gevonden.
Brabantse vakmensen
De carrouselfaçade is nu mooier dan ooit. Die verdienste kan grotendeels op het conto geschreven worden van Brabantse bedrijven en vakmensen. Om te beginnen natuurlijk de afdeling Decoratie en Vormgeving van de Efteling zelf. Belangrijke externe partner in het hele restauratieproces was het gerenommeerde decorbouwbedrijf Create! uit Beek en Donk. Andere personen en bedrijven die een grote rol hadden bij de grootscheepse renovatie waren freelance vormgever Diego Terroba uit Bergen op Zoom, Verhagen Schilderwerken uit Sint-Michielsgestel, Creative Labbb uit Gemert en T-Borg Design uit Tilburg, dat zich ontfermde over de figuren aan de voorgevel. De foto’s hieronder tonen welk meesterwerk de vaklui van deze firma’s hebben afgeleverd.
► Efteling pompt miljoenen in Sprookjesbos
23 juli 2024 © Tekst en foto’s: Adri van Esch