Op de plek waar in de Efteling voorheen het iconische Spookslot stond, staat nu Danse Macabre. Jeroen Verheij was hoofdontwerper van de vervanger van het Spookslot. “Samen met een groot team hebben we een attractie en een themagebied bedacht in de stijl zoals we die kenden van het Spookslot. Een stijl waar ik zelf gewoon verliefd op ben geworden”, zei Jeroen in 2022 toen hij de plannen voor Danse Macabre bekendmaakte en al zo’n honderd ontwerptekeningen voor de nieuwe beleving had gemaakt. “De grootste uitdaging was om de gasten het gevoel te geven dat ze in een koorbank daadwerkelijk aan het dansen zijn op het fameuze muziekstuk van de Franse componist Camille Saint-Saëns. Dat is ook echt gelukt! We hebben een unieke attractie gebouwd; de manier waarop we het hier doen, is in de wereld nog niet eerder vertoond. Dit is griezelen op z’n Eftelings: romantisch griezelen.”
Niet verwacht
“Wat ik nu voel? Volledige trots”, vertelt Verheij nadat Danse Macabre officieel is geopend. “En opluchting ook dat het allemaal gelukt is, en nog mooier zelfs geworden is dan we hoopten en dachten. Je ziet, hoort en merkt dat gasten echt iets beleven en dat komen ze ook in groten getale vertellen. Iets beleven wat verrassend is, want het is heel moeilijk uit te leggen wat het nu eigenlijk is. Het is iets nieuws, het bestaat nog niet, en heel veel mensen zeggen: ‘Zo had ik het helemaal niet verwacht, het is heel anders dan ik gedacht had’. Sommige bezoekers vertellen me dat ze erdoor ontroerd zijn, anderen zijn weer overdonderd of verwonderd. Dat is het mooiste compliment dat je kunt krijgen!”
Het klopt
Het meest trots is Jeroen Verheij op de mogelijkheid die het team had om het buitengebied zodanig aan te pakken dat alles past. “Zodra je het Huyverwoud inloopt, klopt het: de oude vervallen abdijruïne met alle bijgebouwen en alle restanten die er nog zijn. En de ‘knutselwerkjes’ die de familie Charlatan heeft toegevoegd om het geheel te kunnen exploiteren; daar ben ik heel blij mee. En in de abdij ben ik trots op de ritervaring, die we tot een goed half jaar geleden zelf ook nog niet kenden en konden voelen. Trots op dat we een ritsysteem dat alleen nog maar op papier en op computerschermen bestond hebben kunnen integreren in mooie decors en een goede beleving. Die twee samen brengen de verwondering teweeg waar iedereen het over heeft.”
Lees verder onder de foto’s
Jeroen als monnik
Veel genegenheid voelt Jeroen Verheij ook voor een veel kleiner onderdeel van Danse Macabre: het beeldje van de monnik op de sokkel bij de ingang van de wachtrij. “Dat is mijn kleine handtekening”, verklapt hij. “Stiekem ben ik dat zelf. Ik ben ingescand toen ik een monnikspij aan had. Dat kan tegenwoordig: inscannen met een 3D-scanner. Vervolgens is daar een 3D-print van gemaakt. Ik ben dus als monnik vereeuwigd, bij de ingang van Danse Macabre.”
Joseph Charlatan
Tijdens het ontwerpproces dook Verheij ook in de nalatenschap van Ton van de Ven, de in 2015 overleden ontwerper van de Efteling die geestelijk vader was van het Spookslot. “Het Spookslot was voor hem een belangrijke attractie. Hij heeft meer dan honderd tekeningen gemaakt, waaronder heel expliciete detailschetsen. De hoofdrolspeler van Danse Macabre, dirigent Joseph Charlatan, is ontstaan uit een schets gemaakt door Ton. Die tekening is toen nooit uitgevoerd, dat is er niet van gekomen. Ik heb zijn creatie uit het archief gepakt en opgewerkt naar een vernieuwde versie. Joseph Charlatan verschijnt nu continue in de attractie en speelt met zijn orkest tot in de eeuwigheid de Danse Macabre.”
► Danse Macabre is een hommage aan het Spookslot
31 oktober 2024 © Tekst en foto’s: Adri van Esch