Duitsland heeft voortaan ook een Plopsaland

Plopsaland Deutschland is de nieuwe naam van het Duitse Holiday Park. De naam Plopsa komt nu voor in drie landen – België, Nederland en Duitsland – en is gekoppeld aan acht toeristische trekpleisters.

Het Duitse Holiday Park heeft vanaf vandaag een nieuwe naam: het attractiepark in de deelstaat Rijnland-Palts heet Plopsaland Deutschland. Alle parken die vallen onder de Belgische Plopsa Group hebben voortaan de aanduiding Plopsa in de naam. Op die manier wil Plopsa een eenduidig, sterk en herkenbaar merk bouwen over de Belgische landsgrenzen heen. De naam Plopsa is nu vertegenwoordigd in drie landen: in België liggen Plopsaland De Panne, Plopsaqua De Panne, Plopsa Ardennes, Plopsaqua Landen-Hannuit, Plopsa Indoor Hasselt en Plopsa Station Antwerp, in Nederland is Plopsa Indoor Coevorden gevestigd en Duitsland heeft sinds 28 juni 2025 Plopsaland Deutschland.

Derde naamswijziging

Plopsaland Deutschland is de derde naamswijziging sinds de opening van het park in 1970. De eerste naam was Märchenwald Haßloch, naar de naam van de plaats waar het park gelegen is. Drie jaar later voerde de eigenaarsfamilie Schneider de naam Holiday Park in. Het park wist zich onder de eerste eigenaar al te onderscheiden van de concurrentie, bijvoorbeeld met de opening van wildwaterbaan Donnerfluss in 1983. Donnerfluss was de tweede river rapid van Europa. Voor deze attractie liet de familie Schneider zich niet alleen inspireren door de Piraña in de Efteling, het park in Kaatsheuvel werd ook bezocht om de attractie te bekijken. In 2001 kreeg Holiday Park de achtbaan Expedition GeForce. Deze 62 meter hoge rollercoaster wordt door veel liefhebbers nog steeds gezien als één van de beste van Europa.

Krachtige naam

In 2010 kocht de Plopsa Group Holiday Park over en investeerde in vijftien jaar tijd vijftig miljoen euro in nieuwe themazones en attracties en de uitbreiding van de infrastructuur. Er werden themagebieden geopend rond bekende personages als Maya de Bij, Vicky de Viking en Heidi. De naamswijziging naar Plopsaland Deutschland markeert volgens de Plopsa Group het begin van een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van het pretpark op het terrein bij Haßloch. “De keuze om de naam Plopsaland door te trekken naar onze grootste themaparken is een bewuste en logische stap”, legt Xavier Verellen, hoofd Marketing & Sales van de Plopsa Group uit. “Met één krachtige en herkenbare merknaam vergroten we onze zichtbaarheid, versterken we onze positionering in het buitenland en maken we het voor bezoekers eenvoudiger om onze parken te herkennen.”

Lees verder onder de foto

Pionier en trendsetter

Volgens algemeen directeur Carl Lenaerts richt zijn Plopsa Group zich op een strategische ontwikkeling op de Duitse markt. “De rebranding in Plopsaland Deutschland maakt deel uit van ons uitgebreide investerings- en toekomstplan en is tegelijkertijd één van de meest spannende transformatieprojecten in de pretparkindustrie”, vertelt hij. “In de afgelopen 55 jaar heeft het park zich ontwikkeld als pionier en trendsetter. Met een investering van nog eens honderd miljoen euro voor de komende drie jaar bouwen voort op die reputatie. Onze ambitie is om van Plopsaland Deutschland één van de meest toonaangevende vakantieoorden voor gezinnen in Europa te maken”, aldus Lenaerts (rechts op de foto).

Motor van het toerisme

“Met de zeven andere parken van de Plopsa Group bieden we nu al een unieke entertainmentportfolio aan”, stelt Bernd Beitz, Director Germany van de Plopsa Group (links op de foto). “We gaan de rol van Plopsaland Deutschland als motor van het toerisme tot ver buiten Rijnland-Palts uitbouwen en versterken. We blijven groeien en creëren daarmee extra banen. Samen met regionale ondernemingen en dienstverleners werken we aan de verdere ontwikkeling en uitbreiding van het bedrijf hier in Haßloch.

Lees verder onder de illustratie

Die Schlümpfe Abenteuer

De naamswijziging gaat gepaard met diverse nieuwe en vernieuwde attracties. In het voormalige spookhuis Burg Falkenstein is een nieuwe darkride rond de Smurfen gebouwd. De thematisering van Die Schlümpfe Abenteuer was in handen van het Nederlandse bedrijf Jora Vision. In de darkride probeert Gargamel, de aartsvijand van de Smurfen, met de vleesetende plant Flora Monstera de kleine blauwe kabouters te verdelgen. In het najaar opent de familieachtbaan 100% Wolf en volgend jaar start de bouw van een draaiende megacoaster die gethematiseerd is rond het beroemde Vlaamse muziekfestival Tomorrowland. In 2028 staat de opening gepland van het overdekte waterpark Plopsaqua Haßloch.

28 juni 2025 © Tekst: Adri van Esch – Beeld: Plopsa

Meest bezochte parkprofielen