Meer concurrentie in de Efteling

Efteldingen heeft nu nog het rijk alleen. Maar dat gaat binnenkort veranderen: de grootste souvenirwinkel van de Efteling krijgt concurrentie van een nieuwe buurman.

Efteldingen, In den Oude Marskramer, Jokies Wereld, Dr. Charlatans Kwalycke Zaken en De Bazaar, de souvenirwinkels van de Efteling liggen niet in elkaars blikveld. Ze zijn op veilige afstand van elkaar gehuisvest; concurreren doen ze dan ook niet echt. Ze hebben ieder een grotendeels eigen assortiment en een locatie ver genoeg van de concullega’s vandaan. Maar daar komt binnenkort verandering in. Efteldingen, de grootste souvenirwinkel van het attractiepark, krijgt in de onmiddellijke nabijheid een geduchte mededinger.

Rijk alleen

Efteldingen is gevestigd in het Huis van de Vijf Zintuigen, het entreegebouw van de Efteling. De ligging pal bij de in- en uitgang van het pretpark zorgt ervoor dat alle bezoekers de souvenirwinkel minstens tweemaal per dag passeren. De shop heeft nu nog het rijk alleen op deze excellente zichtlocatie. Daar gaat verandering in komen: er komen twee nieuwe winkels in het Efteling Grand Hotel, op minder dan honderd meter afstand van Efteldingen.

Geschakeld

De twee nieuwe winkels zijn geschakeld; ze delen een ruimte die in tweeën is gesplitst. De Grand Shop krijgt een totale oppervlakte van 450 vierkante meter en is te betreden vanuit de lobby van het hotel. Ook komen er ingangen op het grote entreeplein – het groene en waterrijke Eiland van de Vijf Zintuigen – en in de arcadeboog midden in het hotel. Deze imposante, negen meter hoge en zestien meter brede passage leidt de gasten de Efteling in, en aan het eind van de dag ook weer uit. Bezoekers zullen dus ook de nieuwe souvenirwinkel minimaal tweemaal op een dag passeren.

Lees verder onder de afbeelding

Donkerblauw met goud

Het attractiepark gaat Efteldingen voorbereiden op de nieuwe interne concurrent: de souvenirwinkel krijgt zowel van binnen als van buiten een nieuw uiterlijk. Het exterieur wordt donkerblauw met gouden accenten. De donkerrode kleur verdwijnt, inclusief het huidige naambord van de winkel. Binnen vormt een boek de basis voor het nieuwe thema. Centraal in de winkel komt een grote houten kast die fungeert als boekenkaft. De kast verdeelt het winkeloppervlak in diverse zones. Boven de kast, in de piramidevormige nok van het gebouw, cirkelen pagina’s en enkele Efteling-bewoners rond.

De Laatste Graai

Efteldingen wordt ook vergroot: het huidige magazijn wordt grotendeels bij de winkel getrokken. Nieuw is ook De Laatste Graai, een roze gekleurde hoek vol snoepgoed. De naam is een knipoog naar het verleden: bij de opening in 1995 heette Efteldingen nog De Laatste Graai. De vernieuwde Efteldingen krijgt tien zelfscankassa’s en een bemande kassa. Het ontwerp voor het opgefriste interieur is van Bas van Rijsbergen.

Verleiding

De twee nieuwe souvenirwinkels in het Efteling Grand Hotel zorgen voor interne concurrentie met het op een steenworp afstand geleden Efteldingen. Met zekerheid zal nauwgezet worden gevolgd welke winkel op het Eiland van de Vijf Zintuigen de beste omzet per vierkante meter genereert. Bezoekers van de Efteling zullen nog meer dan nu al het geval is verleid worden een souvenirtje mee te nemen van hun dagje in de Wereld vol Wonderen.

Naar huis met Pardoes of Pardijn

5 januari 2025 © Tekst en foto: Adri van Esch – Illustratie: Efteling

Meest bezochte parkprofielen