Corona verandert pretparkervaring definitief

Coronamaatregelen als online tickets en eten bestellen, afhaalloketten en persoonlijke aanbiedingen via de app zijn blijvertjes.

Corona heeft ervoor gezorgd dat heel veel zaken die oorspronkelijk niet of nauwelijks bekend waren gemeengoed werden. Niemand zou voor 2020 anderhalve meter afstand hebben gehouden of elkaar begroet hebben met een elleboogstoot. Nu is het normaal. Online eten bestellen of boodschappen doen was anderhalf jaar geleden nog iets voor de happy few of voor mensen die aan huis gebonden waren. In een jaar tijd steeg het marktaandeel van online supermarkten van 4,3 procent naar 7,6 procent.

Online tickets bestellen

Ook in attractieparken werden versneld maatregelen ingevoerd die voor de coronapandemie nog slechts in veel beperktere mate werden gebruikt. Het vooraf online bestellen van entreekaartjes was wel al in opmars, maar werd vanaf het voorjaar van 2020 plots verplicht. En daar was geen enkel park rouwig om, want tickets die vooraf zijn gereserveerd en betaald bieden een attractiepark alleen maar voordelen. Zoals het nauwkeurig kunnen plannen van de inzet van personeel. Bovendien besteden gasten die al dagen van tevoren hun – vaak forse – entreekosten hebben voldaan op de dag zelf meer in het park. De aanslag die de toegangstickets pleegden op hun portemonnee zijn dan allang weer vergeten.

Het artikel gaat door onder de foto

Blijvertjes

Tickets vooraf online bestellen is blijvertje, ook als het Covid-hoofdstuk in de toekomst is afgesloten. De pretparken kunnen een flink deel van hun kassa’s afbreken; nooit meer zullen er zoveel kaartjes ter plekke worden gekocht als voor de coronacrisis. Een ander blijvertje is het online reserveren voor restaurants en het bestellen van eten. Parken experimenteren daar volop mee. In het Spaanse Port Aventura kan via een QR-code een complete menukaart op de mobiele telefoon worden bekeken. Men kan de gewenste gerechten en drankjes selecteren, afrekenen en het menu korte tijd later afhalen bij een loket.

Positief

Het online kunnen bestellen van eten of het via de mobiele telefoon kunnen reserveren van een bezoektijd voor een attractie of show zullen een steeds grotere vlucht nemen. Bezoekers zijn namelijk zeer positief over deze onder dwang van corona ingevoerde werkwijzen. Dat blijkt uit een onderzoek dat softwarebedrijf Oracle en pretparkuitbater Merlin Entertainments hielden onder drieduizend attractieparkbezoekers in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Australië.

Eten oppikken

Meer dan de helft van de respondenten vindt het fijn als ze ook in de toekomst hun eten en drinken kunnen oppikken bij speciale afhaalpunten. Dat zou volgens 54 procent van de ondervraagden de standaard moeten zijn. 53 procent wil graag al voor aankomst in het park het eten en drinken online bestellen. Als ze wachtrijen bij eetgelegenheden kunnen mijden, zegt 52 procent van de ondervraagden dat ze méér zouden kopen. Voor vier op de vijf bezoekers maakt het eten een integraal onderdeel uit van hun pretparkervaring, maar net als bij attracties worden ook hier lange wachttijden als een groot minpunt ervaren.

Virtuele assistenten

Drukte in de parken vermijden draagt ook bij aan een positieve mening over een park en het dagje uit. Zestig procent van de bezoekers wil graag op de park-app kunnen zien waar drukke hotspots zijn, zodat ze die kunnen ontwijken. Oracle en Merlin Entertainments stellen dat virtuele assistenten als Siri van Apple, Alexa van Amazon en Google Assistant een grote rol kunnen gaan spelen bij het personaliseren van het aanbod aan de gasten. Zo kunnen attractieparken optimaal inspelen op de persoonlijke behoeften van de klant. Op die manier zal corona zorgen voor een definitief andere pretparkbeleving.

Optimisme en nieuwe kansen na loodzwaar coronajaar

17 juli 2021 © Tekst: Adri van Esch – Foto’s: PAfans en Adri van Esch

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Meest bezochte parkprofielen

In het jaar 2020 (plek in 2019)