De kassa legt het af tegen kaartverkoop online

De sloophamer kan in de rijen met kassa’s. De rijen vóór de kassa’s zijn al verleden tijd. Want bezoekers van attractieparken kopen hun entreetickets voortaan online. De kassa’s komen nooit meer terug.

De eerste aanblik van een attractiepark is overal hetzelfde. Waar je ook komt ter wereld, het eerste wat gasten zien als ze richting de ingang lopen zijn rijen met kassa’s. Gebouwd in de periode dat iedereen op de dag zelf zijn of haar entreekaartje kocht. Stammend uit de tijd dat aanschuiven in de rij voor het aanschaffen van tickets nog heel gewoon was.

Relikwie uit het verleden

Hoe anders is dat nu. De kassa’s bij pretparken staan er verlaten bij. Rolgordijntjes dicht, lichten uit, kassasystemen werkeloos. De met touwen en kettingen gecreëerde rijen voor de kassahokjes geven nog een idee van hoe het voor corona was: netjes op je beurt wachten om de grootste financiële uitgave van die dag te doen. Nu zijn de rijen leeg. Kassa’s worden een relikwie uit het verleden.

Lees verder onder de foto

De kassa's bij Walt Disney Studios Park in Parijs - Foto: © Adri van Esch

Versneld proces

Gaan ze nog ooit open, de kassa’s bij de entrees van de attractieparken? “Ik denk het eigenlijk niet”, zegt Pieter Cornelis als we het hem op de man af vragen. Pieter is docent Theme park concepting & economics bij hogeschool Fontys in Tilburg en Project strategy director bij Jora Vision. Hij werkte onder meer ook voor de Efteling en Toverland. “Corona heeft heel veel processen versneld, en ook de ontwikkeling dat mensen hun kaartjes vooraf via internet kopen.”

Coronapandemie

Tijdens de coronapandemie moesten de attractieparken zich houden aan een maximaal aantal bezoekers per dag. Entreekaartjes dienden vanaf dat moment online te worden gekocht en er moest een reservering voor een specifieke bezoekdag worden gemaakt. Het online kopen van tickets was al wel in opmars, maar werd vanaf het voorjaar van 2020 ineens verplicht. En geen enkel park was daar rouwig om, beaamt Pieter Cornelis. “Parken hadden plots volledig inzicht in hoeveel bezoekers ze die dag konden verwachten. Ze konden een goede personeelsplanning maken en hun inkoop daarop afstemmen. Bovendien hadden ze de mogelijkheid dynamic pricing toe te passen: hogere prijzen op drukke dagen, lagere op rustiger dagen buiten de weekenden en de vakanties.”

Verdere digitalisering

Pieter is ervan overtuigd dat de door corona ingezette digitalisering verder zal doorzetten. “Het begint echt in het systeem van de bezoekers te komen: tickets vooraf bestellen en een bezoekdag reserveren vindt haast niemand meer vreemd. Jongeren al helemaal niet: die gebruiken overal hun smartphone voor en doen alles online. Voor attractieparken is het ook gunstig: zij kunnen betere revenuen halen op de entreetickets en bijvoorbeeld zien waar hun bezoekers vandaag komen.”

Lees verder onder de foto

Aan de poort

Kaartverkoop aan de kassa ter plekke gebeurt tegenwoordig niet meer of slechts mondjesmaat. Bij de Efteling worden geen tickets meer verkocht bij de hoofdentree, net zomin als bij Disneyland Paris. Bij het Duitse Europa-Park worden alleen nog kaartjes aangeboden bij de kassa als de capaciteit het toelaat en met een toeslag van zes euro. In Slagharen zijn dagkaartjes nog te koop bij Guest Service en bij Movie Park Germany zijn wel kassa’s open, maar wordt geadviseerd de entreebewijzen online te kopen. In Disneyland in Californië (foto) zijn ook nog toegangstickets aan de poort te koopt. Maar het drukbezochte park kan niet garanderen dat er voor die dag nog een verplichte reservering gemaakt kan worden. Kortom, ieder attractiepark heeft zo zijn eigen werkwijze.

Ter plaatse kopen

Pieter Cornelis denkt dat dat de nieuwe aanpak wordt: dat gasten altijd nog wel ter plaatse kaartjes kunnen kopen bij bijvoorbeeld de gastenservice, maar dat het gros van de bezoekers ze vooraf online koopt. “Al kan dit proces bij sommige parken nog wel even duren”, vertelt Pieter, en hij geeft een voorbeeld van wat hij afgelopen zomer meemaakte: “Ik ging op bezoek bij het Franse Parc Spirou. Aan de linkerkant van het entreeplein stonden de mensen in lange rijen voor de kassa’s. Ik heb het even aangekeken; ik had niet zo’n zin om aan te sluiten. Aan de rechterkant van het plein ontwaarde ik ineens enkele verkoopautomaten. Bij die zuilen stond nagenoeg niemand. Binnen één minuut had ik mijn entreekaartjes en een parkeerkaart. Je ziet toch dat sommige parken nog vrij traditioneel zijn bij het aanbieden van entreetickets, en dat dat ook de verwachting is van de bezoekers. Een rij hoort erbij, kennelijk. Maar dat is aan het kantelen.”

Lees verder onder de foto

Last minute

Uiteindelijk, zo vermoedt Pieter Cornelis, zullen de kassaloketjes verdwijnen en zal er een uitgebreide gastenservice komen. “Daar kunnen bezoekers die toch op het allerlaatste moment een toegangskaartje willen kopen terecht. Tegen de volle prijs natuurlijk, vergelijk het maar met de laatste stoelen in een vliegtuig. Het zijn last minute tickets, er is beperkte ruimte, dus eigenlijk zijn het VIP-tickets. Die mogen meer kosten, zodat ook het park er financieel wijzer van wordt.” Voor de Efteling ziet Pieter nog een voordeel: daar werden in november 2022 de laatste kassa’s gesloopt waardoor bijna het hele Huis van de Vijf Zintuigen vrijkwam. “Een mooie gelegenheid om de kolossale ruimte van het entreegebouw een nieuwe functie te geven. Een prachtige eindshow à la Cirque du Soleil, ja dat lijkt me wel wat. Dan is in ieder geval de laatste indruk van de bezoekers een onvergetelijke.”

Corona verandert pretparkervaring definitief

8 oktober 2022 © Tekst en foto’s: Adri van Esch

Meest bezochte parkprofielen