‘We willen gewoon mooie dingen maken’

Als een stuiterbal springt Bart Baan door zijn geliefde Efteling, op zoek naar nieuwtjes en challenges. De vlogger die sneller praat dan zijn schaduw start met iets nieuws: de complete Pretparkgids.

Voor – vooral jonge – pretparkliefhebbers is Bart Baan een instituut. De enthousiaste spring in het veld neemt in zijn vlogs bezoekers mee voor en achter de schermen van attractieparken. En dat doet Bart van Iersel – zoals zijn echte naam luidt – met zoveel elan en overtuigingskracht dat hij inmiddels een grote schare fans heeft. Op zijn ontdekkingstochten door de parken moet de twintigjarig om de haverklap met jeugdige aanhangers op de foto, lachend gadegeslagen door vaders, moeders, opa’s en oma’s. Die dan bekennen dat ze aanvankelijk nooit van Bart Baan hadden gehoord, maar door de kids zijn aangespoord om ook naar de videobijdragen van de vlogger te gaan kijken. En die nog leuk vinden ook!

Eigen bedrijf

Bart werkt steevast samen met zijn vaste compagnon Bjorn van den Heuvel (rechts op de foto). Hij kan, in tegenstelling tot Bart, wél op zijn gemak door een pretpark kuieren. Niemand klampt hem aan voor een selfie of een praatje. Want Bart doet het werk voor de camera, Bjorn erachter. En dus is zijn gezicht niet bekend. En dat is prima zo, vindt Bjorn. Het samenspel van de snelle presentator en de kundige technicus werpt zoveel vruchten af dat het tweetal inmiddels een eigen bedrijf is begonnen. “Bart Baan draagt mijn naam”, vertelt Bart, “maar we doen het echt sámen. Fiftyfifty.” Bjorn heeft ook een Efteling-hart. “Ik heb tijdens mijn studie bij restaurant Het Witte Paard gewerkt”, vertelt hij. “Maar laat Bart het maar bedenken en vertellen, ik hoef niet in de spotlights te staan. Ik zorg voor het editen en dat alles er gelikt uitziet. We zijn een perfect team samen. “

Lees verder onder de foto’s

Rails op de ramen

Bij een eigen bedrijf hoort een eigen pand, vonden Bjorn en Bart. Begin mei betrokken de twee een spiksplinternieuw kantoor in – hoe kan het anders – hartje Kaatsheuvel. Op de ramen van hun moderne onderkomen kronkelt een witte achtbaanrails zich in ronde loopings, om vervolgens over te gaan in een zwierige filmrol. In de loopings plaatsen Bart en Bjorn telkens nieuwe beeldjes, om de aanblik voor passanten en overburen aantrekkelijk te houden. Nu staan er – heel actueel – prachtige beeldjes van 100 jaar Disney in de etalage.

Kinderen, ouders en grootouders

Bart startte in 2017 met zijn video’s over de Efteling, op dertienjarige leeftijd. “Ik was een echte fan en wilde dat alle mensen net zo positief over het park dachten als ik”, blikt hij terug op de reden om filmpjes te gaan maken. Inmiddels telt zijn YouTube-kanaal bijna 27.000 abonnees en worden zijn creaties tienduizenden malen bekeken. “Door kinderen, maar ook door ouders en grootouders. Kinderen vinden vooral het entertainment heel leuk. Zoals de challenge om alle Efteling-attracties in één dag te doen, of alle achtbanen in één uur. Ouders zoeken vooral informatie, bijvoorbeeld over waar ze gezond kunnen eten in de Efteling. En opa’s en oma’s bekijken de accommodaties om te kunnen beslissen over waar ze met hun kinderen en kleinkinderen gaan slapen.”

Lees verder onder de foto’s

Pretparkgids

De populariteit van de content van Bart Baan bracht Bart en Bjorn op een nieuw idee. “We kunnen op YouTube heel veel tips en info geven, maar we komen niet verder dan video”, legt Bart uit in het razendsnelle spreektempo dat we van hem gewend zijn. “Maar we hebben inmiddels veel meer dan alleen film. We hebben foto’s, we hebben teksten, we hebben de kennis. Daarom besloten we een nieuw project te starten: Pretparkgids.nl. Op die website staat de pure gastbeleving centraal. Alles, maar dan ook alles van de Efteling staat erop. Alle video’s die ik eerder onder de Bart Baan-formule maakte, maar ook onride video’s, opnamen van de wachtrijen en van achter de schermen. Elke attractie, elk sprookje, elk themagebied en elke winkel en horecagelegenheid heeft zijn eigen pagina. Met kwalitatief hoogstaande foto’s en informatieve teksten. Het meest trots ben ik op beelden van alle themakamers in het Efteling Hotel en alle huisjes in Bosrijk en Loonsche Land. We zijn nu bezig om voor Disneyland Paris hetzelfde grote aantal pagina’s te maken. Later volgen Slagharen en Plopsaland. Ons doel is van Pretparkgids een heel gebruiksvriendelijke website te maken, zonder dat advertenties en de verkoop van tickets de boventoon voeren, zoals je wel op veel andere sites ziet.”

Lees verder onder de foto’s

Bart Bijbaan

De missie van Bart en Bjorn is in één zin te vangen. “We willen gewoon mooie dingen maken”, verwoordt Bart hun roeping. “Dit is zo gaaf om te doen, hier wil ik nooit meer mee stoppen. Ook in coronatijd zijn we gewoon doorgegaan met het maken van nieuwe content. Ons meest recente project was Bart Bijbaan. Dat idee had ik al jaren in mijn hoofd. Eind vorig jaar kreeg het handen en voeten, mede door de personeelskrapte die ook de Efteling voelde. Je moet het zien als een human resources-campagne voor het park, overgoten met het herkenbare Bart Baan-sausje. Ik wilde leuke dingen doen en op mijn manier: snel en enthousiast. Ik heb een wedstrijdje ijsco-bouwen gehouden in Den Suykerbuyk. Ik moet eerlijk bekennen: ik verloor. Mijn toren met bolletjes ijs stortte in. Ik heb ook afgewassen in de spoelkeuken, mocktails gemaakt, meegereden op de veegmachine en auto’s het parkeerterrein op gedirigeerd. Bart Bijbaan is een heel puur product: de medewerkers deden hun dagelijkse werk en ik mocht ervan proeven.”

Lees verder onder de foto’s

Jonas Vingegaard

De video waar Bart van Iersel de mooiste herinneringen aan heeft is zijn ontmoeting met Jonas Vingegaard. Team Jumbo-Visma, de ploeg van de Tourwinnaar, droeg tijdens de Ronde van Frankrijk een door Efteling-imagineer Sander de Bruijn ontworpen wielershirt. Twee dagen na zijn zege in Parijs deed Vingegaard Kaatsheuvel aan. En Bart moest daar bij zijn! “Ik ben een enorme fan van wielrennen. En van Vingegaard. Dus toen ik hoorde dat hij naar de Efteling zou komen, heb ik uren gebeld om te regelen dat ik bij die huldiging zou mogen zijn. Toen ik daarvoor groen licht had, ben ik een wielershirt en een stift gaan kopen. Voor een handtekening. Ik zie Vingegaard nog kijken: wat moet dat vloggertje met die big smile nu? Ik heb hem gevraagd wat zijn lievelingsachtbaan is. En welke darkride hij het leukst vindt. Ik geloof wel dat ik opviel ja. Dat filmpje is by far mijn favoriete video.” En dan lachend: “Maar helaas niet van de kijkers”.

Keihard werken

Over kijkers hebben Bart en Bjorn verder niet te klagen: hun vlogs trekken maandelijks tot 400.000 unieke bezoekers. Dat succes komt hen niet aangewaaid: het is keihard werken, stelt Bart. “Er komen telkens weer nieuwe pretparkvloggers bij, maar ze zijn meestal ook weer snel verdwenen”, constateert hij. “Het is veel meer werk dan de meeste mensen denken, er komt zoveel bij kijken. Gelukkig krijgen wij hulp van stagiairs die allemaal doen waar zij goed in zijn: de één is gespecialiseerd in media, de ander fotografeert, weer een ander is een topper in design, of in editen, of in het bouwen van een website.” Bart zelf doet gewoon waar híj goed in is: vol geestdrift en met swung kijkers enthousiast maken voor attractieparken. “Nee, ik speel geen karakter”, benadrukt hij. “Dit ben ik, en dat zal altijd zo blijven!”

21 november 2023 © Tekst: Adri van Esch – Foto’s: Bart Baan

Meest bezochte parkprofielen