‘Tien procent van de wereldbevolking ziet onze video’s’

“Dit is niet normaal”, zeggen Lars Janssen en Bryan Geraards regelmatig verbaasd tegen elkaar. Ze moeten zichzelf nog vaak in de arm knijpen om te beseffen wat er met hun Themepark Explorers gebeurt.

“Nee, echt niet. Absoluut niet!” Lars Janssen en Bryan Geraards moeten wat lachen om de vraag. Ze bezweren met de hand op het hart dat het zeker niet hun streven is om pretparkfans stikjaloers te maken. Oké, we geloven ze, maar benijden doen we de mannen wel. Want wie mag er nu de hele wereld over reizen om alle achtbanen op onze aardbol te doen? Van Fēnix in Toverland om de hoek tot DC Rivals in Warner Bros. Movie World in het verre Australië. Of van Baron 1898 in de Efteling tot West Coast Racers in Six Flags Magic Mountain in het zonnige Californië. Om nog maar niet te spreken over ontelbare ritjes in droptowers, watercoasters, alpine coasters, mad houses en darkrides.

Pretparken zijn mooi

En daar blijft het niet bij: Bryan en Lars kunnen strooien met nog meer benijdenswaardige feiten. Vorig jaar produceerde het tweetal voor Instagram, TikTok en YouTube 184 video’s van hun attractieparkavonturen en 268 voor de kanalen van opdrachtgevers. Die video’s werden meer dan een miljard maal bekeken. “De ruim een miljard views bereikten achthonderd miljoen mensen, dat is tien procent van de wereldbevolking”, rekent Bryan voor. Bij dat getal kun je alleen maar bewonderend knikken. Lars en Bryan zijn trots op de resultaten van hun kanaal Themepark Explorers en hun video’s voor diverse opdrachtgevers, maar ze blijven er ook nuchter onder. “Ons doel is eigenlijk heel simpel”, vertelt Lars. “We willen iedereen die geen uitgesproken pretparkliefhebber is laten zien hoe mooi de attractieparkenwereld is. Veel mooier dan veel mensen denken. Laten we eerlijk zijn: van pretparken wordt vaak beweerd dat het goedkoop vermaak is, dat het er altijd te druk is, dat het eten er smakeloos is, dat het er ongezellig is en de achtbanen op een betonnen plaat staan, of dat het alleen voor kinderen is. Allemaal clichés die hardnekkig zijn, en die we met onze positieve video’s de wereld uit willen helpen. We laten zien wat attractieparken te bieden hebben op een zo puur mogelijke manier. We oordelen niet, dat laten we aan de kijker zelf over. En dat werkt! We krijgen niet zelden te horen: ‘Ik had vandaag een rotdag, maar door jullie filmpjes werd ik weer helemaal vrolijk’.”

Lees verder onder de foto

Gezonde liefde voor pretparken

“We willen ook de pretparkliefhebbers in een beter daglicht stellen”, vult Bryan aan. “Regelmatig worden zij neerbuigend neergezet als ‘pretparkgekkies’ of als wezensvreemde types die in Man Bijt Hond horen. Die zijn er vast, en dat is prima, maar het merendeel heeft gewoon een gezonde liefde voor attractieparken. Wil je als volwassene iedere week naar de Efteling, dan doe je dat toch lekker!” En nee, vinden Bryan en Lars, pretparken word je nooit beu, zelfs niet als je iedere week gaat of – zoals zij – de hele wereld rondreist om parken te bezoeken. “Het is niet zo dat we elke vakantiedag die we hebben in een attractiepark vertoeven”, nuanceert Lars. “We zoeken tijdens onze reizen ook natuur, cultuur en historie. We zorgen wel elke dag voor een kick, voor avontuur. Dat kan een achtbaan of een vrijevaltoren zijn, maar ook bungeejumping, een zipline, hanggliden of raften.”

Gat in de markt

De fascinatie voor themaparken is er al van kinds af aan: “Er zijn foto’s dat ik op driejarige leeftijd onder elke paddenstoel in het Sprookjesbos kijk waar toch die muziek vandaan komt”, vertelt Lars. “Die betovering is nooit verdwenen en zelfs gegroeid. Toen het internettijdperk aanbrak, zat ik elke dag op Rides.nl om bijvoorbeeld de wildwaterbaan in de piramide in Belantis te bekijken. Daarna was ik heel actief op pretparkfora. Ik plaatste reviews en foto’s op onder meer Themepark.nl.” Bryan heeft een vergelijkbare loopbaan: “Ik plaatste al zeven jaar lang met vrienden pretparkfoto’s op het Instagram-account Themepark.inc. En we maakten Instagram Stories. Bij de eerste corona-lockdown zaten we plots allemaal thuis. TikTok kwam toen heel snel op. Ik scrolde erdoorheen en zei tegen Lars: er staat nog helemaal geen pretpark-content op. Ik zag meteen een gat in de markt! We hadden heel veel filmpjes op de plank liggen en die zijn we gaan posten. Dat is onmiddellijk geëxplodeerd. We hadden helemaal geen concurrentie; de wereld zat tijdens corona op slot. Het was geen vooropgezet plan, het liep eenvoudigweg zo door de omstandigheden. We zijn door corona groot geworden.”

Lees verder onder de foto

Content-experts

Niet alleen de doorbraak bij het grote publiek verliep razendsnel, ook in het professionele circuit maakten Lars en Bryan een kickstart. De internationale attractieparkenassociatie IAAPA vroeg de twee Nederlanders een presentatie te verzorgen op de Europese IAAPA Expo die in september 2021 in Barcelona werd gehouden. “We vonden het opmerkelijk dat we daarvoor gevraagd werden”, herinnert Lars zich. “We waren zelf nog maar nauwelijks gestart. De IAAPA-organisatoren temperden onze verwachtingen: we stonden gepland op de allereerste dag, meteen bij opening van de beurs en in de achterste zaal van het gigantische complex. Het zou vast niet druk worden. Maar de zaal zat afgeladen vol! Onze presentatie verliep vlekkeloos en we zijn twee dagen lang aangesproken op wat iedereen als onze expertise zag, succesvolle content voor social media. We wisten toen dat wij iets konden wat veel anderen niet lukte. Als parken groot zijn maken ze zelf content, en anders doen ze het niet. Dan kunnen wij ze daarbij helpen. Daarvoor hebben wij ons bedrijf Content Explorers opgezet.”

Nummer twee

Voor Content Explorers zegde Lars zijn baan op en ging Bryan halftijds werken. Voor klant Avonturenpark Hellendoorn plaatsten de twee Explorers zeventig filmpjes, die op TikTok 39 miljoen keer werden bekeken. “Hellendoorn is bij de attractieparken de nummer twee op TikTok, na Duinrell, maar nog vóór de Efteling”, zegt Bryan met gepaste trots. “Fort Fun is ook klant bij ons – de nummer twee op TikTok onder de Duitse pretparken – en sinds oktober werken we voor Artis. Voor Oorlogsmuseum Overloon plaatsten we vorig jaar 96 video’s, die zeven miljoen keer aanschouwd werden.” Lars hoorde bij zijn laatste bezoek aan het museum in Overloon hoe een moeder tegen haar zoontje zei dat ze eigenlijk niet zoveel van de materie af wist. “De jongen begon haar toen allerlei dingen te vertellen; informatie die hij had opgedaan uit onze filmpjes op TikTok. Prachtig toch?”

Lees verder onder de foto

Ook liefhebbers van elkaar

Lars Janssen (30, links) en Bryan Geraards (29) mogen dan de meest bijzondere dingen meemaken – met open mond door Super Nintendo World in Universal Studios lopen bijvoorbeeld, of kasteel Neuschwanstein bezoeken, waar Walt Disney zijn inspiratie haalde voor het eerste Disneyland-kasteel – het tweetal put ook veel voldoening uit simpeler zaken, zoals slapen in Bosrijk van de Efteling. “Daar gaven wij elkaar onze eerste kus”, verklapt Bryan met een glimlach. “Lars en ik leerden elkaar kennen toen we in 2016 met een groepje bekenden van Themepark.nl naar Walibi Belgium gingen. Later bezochten we als vrienden Disneyland Paris en kwamen met kriebels in de buik terug. In de Efteling hadden we onze eerste date, en bij het zandkasteel van Klaas Vaak in Bosrijk gaven we elkaar voor het eerst een kus.” Bryan en Lars zijn niet alleen liefhebbers van attractieparken, maar ook van elkaar. En dat steken ze niet onder stoelen of banken, ook op Themepark Explorers niet. “We staan voor wie we zijn, dus daar twijfelen we geen seconde over”, legt Lars uit. “Ook al hebben we na een kus op ons kanaal, of alleen al als we elkaars handen vasthouden, duizenden ontvolgers. Jammer dan! De haatberichten, de drollen en de kots-emoticons nemen we voor lief. Die laten we ook vaak gewoon staan, om te laten zien hoe intolerant heel veel mensen zijn. We krijgen gelukkig ook heel veel mooie berichtjes. Volgers uit Iran of Afghanistan die schrijven dat ze dankzij onze video’s weer de kracht krijgen om door te gaan.”

Een attractie snappen

De hoogste achtbanen, de snelste vrijevaltorens, de gigantische bereikcijfers, het weerhoudt Lars en Bryan er niet van ook oog te hebben voor de minder grote zaken. Want ze hebben door ervaring geleerd: juist de items over kleinere en simpele attracties scoren hoog. “Je hebt eenvoudige attracties als Butterfly, Nautic Jet en Sky Loop, attracties die bezoekers zelf kunnen bedienen. Video’s daarvan scoren als een malle. Of filmpjes van attracties die pretparkliefhebbers nauwelijks nog interessant vinden. Neem een video over Holle Bolle Gijs in de Efteling. Geen fan die daar van opkijkt, maar miljoenen mensen hebben dat filmpje op de diverse kanalen al bekeken. We hebben daarom altijd onze lekenbril bij ons. Want de kijkers waarderen niet alleen onze avonturen in de meest snelle, spannende attracties, maar worden ook heel blij van een video waarin we uitleggen wat Droomvlucht precies is. Kijkers willen weten wat er gebeurt, ze willen een attractie snappen. Met zulke video’s zal Themepark Explorers blijven groeien. The sky is the limit.”

14 januari 2024 © Tekst: Adri van Esch – Foto’s: Themepark Explorers

Meest bezochte parkprofielen