Mascottes Walibi en Fibi van Walibi Holland

Walibi Studios mislukt. ‘Een fout, kan gebeuren’

Het project om Walibi onder de naam Walibi Studios te ontwikkelen tot een internationaal entertainmentmerk liep spaak. “We maakten een fout, dat gebeurt.”

Begin 2011 werd met veel tamtam een nieuwe formule voor de Walibi-parken gepresenteerd. De pretparken in Nederland, België en Frankrijk zouden muziekparken worden en het merk Walibi zou veranderen van een pretparkmerk in een internationaal entertainmentmerk. Walibi Studios werd de naam van het merk en de stripfigurenbands W.A.B (Walibi’s Adventure Band) en The SkunX gingen de hoofdrol spelen. Niet alleen in de pretparken, maar ook op televisie, in games, op internet en in de bioscoop, was de bedoeling. Walibi-eigenaar Compagnie des Alpes was bereid vijftien miljoen euro te investeren in het nieuwe imago van de pretparkketen.

De muziekbands van Walibi

Muziek als thema

Zeven jaar later trekt Compagnie des Alpes de conclusie dat het ombouwen van Walibi naar een entertainmentbedrijf faliekant is mislukt. “We wilden van muziek het allesoverheersende thema in de parken maken om kinderen aan te spreken”, vertelt François Fassier in een interview met de Engelse website Blooloop. Fassier is Director of Operations van de afdeling Leisure Destinations van het Franse Compagnie des Alpes (CdA). “Maar natuurlijk laten kinderen zich niet vertellen wat cool is en wat niet.” Het project stierf daarom een stille dood: de twee rockbands zijn aan de kant geschoven en de bezoekers zien alleen nog de oranje kangaroemascotte Walibi. “We maakten een fout, dat gebeurt”, aldus François Fassier, die meteen weer vooruit kijkt en investeringen van honderden miljoenen euro’s aankondigt voor de pretparken van CdA.

Jongvolwassenen

Nu Walibi Belgium en Walibi Rhône-Alpes zich vooral gaan richten op gezinnen met kinderen is Walibi Holland eigenlijk een vreemde eend in de bijt. Want het pretpark in de Flevopolder heeft jongeren en jongvolwassenen als belangrijkste doelgroep. En dat blijft zo. Compagnie des Alpes investeerde voor deze categorie bezoekers in 2016 al in de nieuwe achtbaan Lost Gravity en een nieuwe grote attractie zit in de pijplijn voor 2020. Walibi Holland laat zich inspireren door de stijl van de bij jongvolwassenen populaire festivals en grote steden.

Festivalization

Het project van Walibi Holland om festivals en steden centraal te stellen heeft al een naam: Festivalization. Het zal de uitstraling in de verschillende gebieden in het attractiepark veranderen. “Voor de Mainstreet bijvoorbeeld hebben we ons laten inspireren door urban stijlen van wereldsteden als Londen, New York en Tokio en vooral festivals. Vandaar de term: Festivalization”, legt directrice Mascha van Till uit. Walibi Holland laat daarmee de traditionele thematisering die je in veel attractieparken ziet los. Het project wordt in fases uitgevoerd, de Mainstreet is als eerste aan de beurt en horecagelegenheid Friar Tucks wordt verbouwd tot Cock-a-Doodle-Doo, een nieuw kip- en rotirestaurant. Voor de winter van 2018 staat de Festivalization van themagebied Sherwood Forest op de planning.

Andere naam

Dat vanwege de stijlverandering ook de naam van Walibi Holland aangepast gaat worden sluit François Fassier niet uit. Daarmee zou het park voor de zesde keer sinds de opening in 1971 een andere naam krijgen. Voor Walibi Holland heette het pretpark achtereenvolgens De Flevohof, Walibi Flevo, Six Flags Holland en Walibi World. De naam Walibi Holland werd in 2011 ingevoerd. Met het verdwijnen van de naam Walibi in Biddinghuizen zou er weer een Walibi-park wegvallen uit de keten die oorspronkelijk uit vijf parken bestond. Walibi Lorraine in de buurt van de Franse stad Metz is tegenwoordig eigendom van Aspro Parks en heet Walygator Parc en ook Walibi Sud-Ouest behoort sinds 2014 tot Aspro. Het Spaanse bedrijf huurt de naam Walibi van Compagnie des Alpes.

Artist impression van de uitbreiding van Walibi Belgium

Eerste plaats heroveren

Compagnie des Alpes heeft grootse plannen met het eerste Walibi-park, Walibi Belgium. Na een investering van 8,5 miljoen euro in splash coaster Pulsar in 2016 steken de Fransen de komende vijf jaar nog eens honderd miljoen euro in het pretpark ten oosten van Brussel. Elk jaar tot 2023 komt er een nieuwe attractie. “We willen onze plaats als grootste en meest sensationele attractiepark van België heroveren”, verklaart directeur Jean-Christophe Parent de forse investeringsplannen. De eerste plek raakte Walibi Belgium kwijt aan Plopsaland De Panne. “We zullen opnieuw een voortrekkersrol gaan spelen in het aanbieden van nieuwe en unieke sensaties”, aldus Parent.

Spectaculaire megacoaster

In 2023 zal driekwart van Walibi Belgium volledig vernieuwd zijn. Bij darkride Challenge of Tutankhamon komen een familieachtbaan en kinderachtbaan, gebouwd door de Duitse fabrikanten Gerstlauer en Zierer. In 2019 krijgt Walibi Belgium een interactieve darkride van de hand van het Belgische Alterface en met voertuigen van het Nederlandse bedrijf ETF. 2020 brengt een interactieve waterattractie en in 2021 volgt de grootste investering van het vernieuwingsplan, een spectaculaire megacoaster in een volledig nieuw themagebied. Ook in Walibi Rhône-Alpes wordt geïnvesteerd, onder meer met een grote nieuwigheid in 2020.

6 januari 2018 © Tekst: Parkplanet – Beeld: Walibi Belgium, Adri van Esch

Meest bezochte parkprofielen