Eerst gratis, nu flink dokken

Disney’s voorrangpasje Lightning Lane is ‘geldklopperij’ en zelfs ‘oplichterij’. Tot die harde conclusie komt een redacteur van de gerespecteerde reisgidsenuitgever Frommer’s.

Frommer’s is een Amerikaanse uitgeverij van reisgidsen die werd opgericht in 1957. Het gerenommeerde bedrijf geeft 350 reisgidsen uit in veertien verschillende series. Jaarlijks komt Frommer’s met een reisgids over Walt Disney World en Orlando. Dit boek werd onlangs gekroond met de titel ‘Reisgids van het Jaar’ door de Society of American Travel Writers. Schrijver van de gids is Jason Cochran. Hij zegt de bezoekers aan Walt Disney World met zijn boek te willen helpen om ‘de parken onder de knie te krijgen met een minimum aan ergernis en kosten’. Cochran heeft met die belofte steeds meer moeite. “Klagen dat Disney World een bodemloze geldput is, is hetzelfde als klagen dat Las Vegas dobbelstenen heeft”, zei de schrijver onlangs.

Klantonvriendelijk

Het meeste moeite heeft Jason Cochran met de voorrangsservices Genie+ en Lightning Lane in Walt Disney World en Disneyland in Anaheim. In Disneyland Paris heet de voorrangspas Premier Access. “Disney’s voordringsysteem is misschien wel het meest ellendige en klantonvriendelijke dat het bedrijf ooit heeft bedacht. Het is geldklopperij en zelfs een vorm van oplichterij. Waarom blijven mensen die pasjes kopen?”, vraagt de reisjournalist zich af. “Met de service zouden gasten sneller in de attracties moeten kunnen. Het systeem verergert echter het probleem dat het beweert op te lossen.”

Fast Pass

Even terug naar het begin. De populairste attracties in de Disney-parken hebben twee wachtrijen: één normale wachtrij, de stand-by line waar je als bezoekers gewoon wacht tot je aan de beurt bent. En een snelle wachtrij, de Lightning Line of Premier Access, zoals de rij in Parijs heet. Die snellere wachtrij heette vroeger Fast Pass en was een gratis service. Nu moeten gasten voor een snellere toegang tot de populairste attracties betalen. In de Verenigde Staten liggen die tarieven tussen 15 en 35 dollar per pas, afhankelijk van de drukte op de bezoekdag. In Parijs kost een voordringticket voor een attractie tussen 7 en 18 euro. Er zijn ook dagpassen verkrijgbaar, in prijs variërend van 90 tot 190 euro. Let wel: deze extra service komt bóvenop de entreeprijs, die in de Verenigde Staten al tussen 115 en 175 euro per dag ligt en in Disneyland Paris rond de 100 euro.

Snelle rij

Frommer’s-redacteur Jason Cochran constateert dat de wachttijd met een voordringpasje in Florida regelmatig langer is dan de wachttijd in de normale stand-by rij. “Disney verkoopt veel te veel voordringpasjes en het systeem wordt ook nog eens slecht beheerd”, vertelt hij. “Ik heb een video gezien waarop een heel lange rij bezoekers staat te wachten in de snelle rij voor een ritje in Peter Pan’s Flight in het Magic Kingdom. Al die mensen hebben 29 dollar betaald voor toegang tot die rij. Maar ze moeten nog steeds oneindig lang wachten; een garantie dat je echt snel aan de beurt bent is er dus niet. Cochran haalt ook een voorbeeld van mismanagement aan: er is een video waarin een castmember bij Mickey & Minnie’s Runaway Railway in Hollywood Studios honderd gasten met een Lightning Lane-reservering doorlaat, en vervolgens slechts vijftien bezoekers uit de gewone wachtrij. De boodschap van de video is: wie geen extra geld ophoest voor Disney, kan in 85 procent van de gevallen worden gepasseerd.”

Hoofdwachtrij

Het lucratieve online Lightning Lane-programma wordt door Disney zo gepusht dat het regelmatig al voor opening van een park is volgeboekt. “In feite wordt de snelle Lightning Lane zo de drukste wachtrij en dus de hoofdwachtrij, in plaats van de normale stand-by line”, schetst Jason Cochran de situatie. “Dat zou betekenen dat Disney zijn gasten dertig dollar laat betalen om in de hoofdrij te wachten. Een service die vroeger gewoon gratis was. Gasten zien de vaak gigantische wachttijden van de normale wachtrij op hun app en op de bordjes bij de ingang van een attractie en denken dat ze door flink te betalen sneller aan de beurt zijn. Dat is vaak wel het geval, maar lang niet altijd. Bovendien blijkt de wachttijd in de normale rij vaak heel redelijk te zijn. Geen reden dus om vooraf een Lightning Lane te kopen.” Reisgidsschrijver Cochran is heel duidelijk in zijn mening over de praktijken van Disney: “Ik noem dat oplichterij.”

Steeds langzamer

Vooral vervelend wordt het als een attractie een tijd een storing heeft gehad. Dan komen alle gasten die in het bezit zijn van een ‘skip the line’-ticket en hun tijdslot door de storing hebben gemist terug als de attractie weer opent. De voorrangsrij wordt dan zo lang dat gasten in de reguliere rij extra lang moeten wachten. “Feit is dat de stand-by rij steeds langzamer wordt vanwege Lightning Lane: het ‘geneesmiddel’ veroorzaakt de ziekte”, aldus Jason Cochran. “Hoe langer de wachttijden in de stand-by rij, hoe meer bezoekers een voordringpasje kopen. Het is een vicieuze cirkel die het probleem steeds groter maakt.”

Felle kritiek

Cochran denkt niet dat The Walt Disney Company zal stoppen met het voordringprogramma, ondanks de felle kritiek van zelfs de meeste trouwe Disney-fans. “Het bedrijf heeft geld nodig en de parkendivisie is één van de weinige onderdelen die het goed doen. Het is echter duidelijk dat de filosofie achter Disney’s Lightning Lane niet klopt. Het zorgt ervoor dat gezinnen honderden dollars extra’s moeten betalen om iets te doen dat vroeger niets kostte. En elke keer als een bezoeker besluit om voor het voordringsysteem te betalen, wordt het probleem alleen maar groter. Als iedereen zou besluiten géén Lightning Lane of Premier Access te kopen, zou de stand-by rij sneller doorlopen dan ooit. Gasten moeten stoppen Disney te spekken voor iets dat ze gratis zouden moeten krijgen, en dat ze eerder ook gratis kregen.”

Genie maakt einde aan gratis Fast Pass in Disney-parken

4 maart 2024 © Tekst en foto: Adri van Esch

Meest bezochte parkprofielen