‘Darkrides zorgen dat bezoekers steeds weer terugkomen’

“Darkrides maken een park tot een geliefde bestemming”, zegt Benoit Cornet, maker van populaire interactieve darkrides. “Rollercoasters trekken nieuwe gasten aan, darkrides zorgen ervoor dat mensen steeds weer terugkomen.”

Benoit Cornet heeft een missie: “Ik wil attractieparken helpen onvergetelijke bezoekerservaringen te creëren door creativiteit en technologie te bundelen”. De Belgische ondernemer spreekt geen loze woorden. Benoit heeft een grote staat van dienst op het gebied van bedenken en realiseren van populaire interactieve attracties. Hij stond aan de wieg van onder meer Popcorn Revenge in Walibi Belgium en Maus au Chocolat in Phantasialand; beide darkrides werden door Benoit ontworpen. Zijn huidige onderneming – het in Brussel gevestigde BoldMove Nation – richt zich met name op compacte en betaalbare darkrides met een aansprekend thema. Zo ontwikkelde BoldMove Nation al twee concepten rond het stripfiguur Marsupilami – Houba World en Houba City – en presenteerde het Belgische bedrijf onlangs het interactieve en modulaire darkridesysteem Smash & Reload.

Lees verder onder de foto

Sprakeloos

“Pirates of the Caribbean in Disneyland in Shanghai”, zegt Benoit zonder aarzeling als we hem vragen naar zijn favoriete grote darkride. “Ik ben altijd sprakeloos als ik uit die attractie kom. Die darkride spreekt echt alle emoties aan. Toy Story Mania staat ook bovenin mijn lijstje. Er zit geen echt verhaal in deze darkride en toch hebben de imagineers van Disney er een superleuk spel van weten te maken. Van Toy Story Mania kan iedereen die een goede interactieve darkride wil maken veel leren.”

Sleutel tot succes

Zijn persoonlijke favorieten kan Benoit Cornet zonder aarzelen noemen. Aangeven wat nu precies ervoor zorgt dat een darkride en góede darkride is, kost hem wat meer tijd. “Het is niet altijd makkelijk om darkrides te beoordelen”, begint hij zijn antwoord voorzichtig. “Darkrides zijn sterk verbonden met lokale gebruiken en de nationale cultuur. Ze zijn vaak ook gericht op een specifiek publiek. Het is daarom niet altijd meteen te doorgronden wat het idee achter een darkride is.” Benoit geeft een voorbeeld: “Een darkride die een jong publiek aanspreekt in bijvoorbeeld Beieren heeft in België waarschijnlijk niet dezelfde impact”. Toch zijn er volgens Benoit elementen die er over de hele wereld voor zorgen dat een darkride succesvol wordt. “Een cruciaal element is de timing van de rit. Een darkride is niet simpelweg een driedimensionaal boek of een film waarin je in een voertuig van de ene scène naar de andere rijdt. Bij de darkride draait alles om beweging. Die bewegende elementen moeten een integraal onderdeel van de attractie zijn, dat is de sleutel tot het succes. Ook van wezenlijk belang is dat de bezoeker zich kan vereenzelvigen met de personages in de attractie en in het spel. In goede darkrides groeit gaandeweg de band tussen de hoofdrolspelers en de gasten. Op die manier gaan bezoekers steeds meer op in de belevenis.”

Lees verder onder de foto

Lange levensduur

Om te illustreren hoe de band tussen bezoekers en darkrides moet groeien, maakt Benoit een vergelijking met achtbanen. “Achtbanen geven het publiek een onmiddellijke boost. Darkrides ontwikkelen zich langzamer. Om die reden zijn darkrides zelden een eerste, primaire investering van een park. Er wordt geld gestoken in darkrides om een groter publiek te boeien en het attractieaanbod aan te vullen. Voordeel van dat darkrides niet ‘explosief’ zijn in de zin dat ze het publiek een boost geven is dat ze meestal een zeer lange levensduur hebben. Darkrides worden vaak evergreens of cult-attracties die generatie na generatie een groot publiek aanspreken. Kijk naar de baanbrekende Maus au Chocolat, een van de eerste op media gebaseerde darkrides. Een belangrijke vereiste is dat de rit ‘stabiel’ is. Er moet een zeker mate van voorspelbaarheid in zitten, waardoor de gasten de garantie hebben dat ze telkens weer een mooie belevenis tegemoet gaan. En dat is bij Maus au Chocolat zeker het geval.”

Lees verder onder de foto

Geliefde personages

Rollercoasters trekken nieuwe gasten aan, darkrides zorgen ervoor dat mensen terugkomen, stelt Benoit. “Darkrides maken een park tot een geliefde bestemming. Veel darkrides hebben een hechte groep fans. Cruciaal is wel dat een darkride een goed IP heeft.” Intellectual property (IP) zijn de karakters die de attractie vorm en een gezicht geven. Soms zijn die personages bekend van televisie en film, soms zijn ze speciaal voor het park ontworpen, zoals de levende popcorn in Popcorn Revenge. “De IP hoeft inderdaad niet per se beroemd te zijn, want gedurende de levensduur van de darkride krijgen de personages hun eigen herkenbaarheid. Wat ik gemerkt heb is dat darkrides met een IP, met een klein aantal specifieke karakters, populairder zijn en beter beoordeeld worden dan darkrides zonder personages.”

Lees verder onder de foto

Beste ‘shooter’

Zowel bij zijn vorige bedrijf Alterface als bij BoldMove Nation specialiseert Benoit zich met name in darkrides waarin interactiviteit en media – films en video’s – een grote rol spelen. ‘Killing’ bij zulke darkrides is als er technische systemen uitvallen. “Dat risico bestaat als systemen onvoldoende worden onderhouden. Ik adviseer altijd om back-up-oplossingen in te bouwen, zodat bij een eventuele storing snel ingegrepen kan worden. Dus dubbele sets projectoren en extra computers. Niemand is erbij gebaat als een darkride na verloop van tijd steeds minder attractief wordt. Wat ook killing kan zijn voor de tevredenheid over een interactieve darkride is de beloning van de spelers. Bij het ontwerpen moet goed worden nagedacht over de ervaring van de beste ‘shooter’ in een voertuig en de slechtste. Er mag geen frustratie ontstaan bij iemand die nagenoeg alle doelen onderweg mist; ook voor hem of haar moet de darkride leuk zijn.”

Lees verder onder de foto

Spelvaardigheid

De tendens om steeds spectaculairdere darkrides te bouwen vergroot volgens Benoit Cornet de afstand tussen grotere en kleinere attractieparken. “Onder druk van wat de grote jongens doen, krijgen regionale parken de neiging om ook ‘groot te denken’. Maar een darkride vergt niet alleen een forse investering bij het ontwikkelen en de bouw, ook het onderhoud is gigantisch duur. Grote parken komen ook steeds met een weer nieuw, verdergaande benadering van de interactiviteit. Kijk naar Millennium Falcon: Smugglers Run in de Star Wars-themagebieden van Disney en naar Spider-Man WEB Adventure in Walt Disney Studios. Van bezoekers wordt een steeds hoger niveau van spelvaardigheid gevraagd; een niveau dat te hoog is voor de tijd die ze in de attractie kunnen doorbrengen. Dat te geavanceerde spelniveau verbaast me. Er bestaan zoveel eenvoudige en toch effectieve manieren om bezoekers onder te dompelen in een verhaal. Dat is precies wat BoldMove Nation wil brengen: compacte en slimme darkrides die betaalbaar zijn en toch van een hoge kwaliteit, met een thema dat het hele gezin aanspreekt. Daar kunnen vooral ook de wat kleinere attractieparken hun voordeel mee doen. Juist voor hen zijn darkrides die gebaseerd zijn op een eenvoudige actie, met een simpele en toch spannende verhaallijn en die niet over de top gaan qua budget heel geschikt.”

Videogames en superhelden

Storytelling is tegenwoordig het toverwoord, niet alleen voor attractieparken maar voor welhaast elk bedrijf. Benoit Cornet (foto) plaatst daar kanttekeningen bij. “Veel nieuwe darkrides combineren storytelling en interactiviteit. Dat frustreert mij een beetje, want die combinatie is niet de meest efficiënte. Misschien is het wat controversieel, maar we zouden eens goed moeten nadenken of videogames en superhelden wel zo lekker matchen. Weten we zeker dat dit bezoekers de beste ervaring biedt? Intensieve storytelling past volgens mij beter bij niet-interactieve darkrides; het vertelelement komt daar meer tot zijn recht. Bij BoldMove gaan we graag terug naar de essentie van de interactieve darkride, naar basic entertainment dat bezoekers een geweldige ervaring geeft, ook al omdat er niet teveel elementen die afleiden zijn toegevoegd.”

Compacte attractie

De essentie van een goede, maar eenvoudige interactieve darkride is terug te vinden in de nieuwe Smash & Reload die BoldMove Nation onlangs presenteerde. Benoit: “Als je naar Smash & Reload kijkt, denk je misschien dat het niet meer dan een cirkelvormige darkride is. Maar als je verder kijkt, zie je de vele dimensies. We hebben er bewust een compacte attractie van gemaakt waarin bezoekers echt kunnen spelen in een omgeving die heel immersief is, heel meeslepend. Het schietsysteem van Smash & Reload zit vol actie en is gebaseerd op de meest succesvolle games in de industrie. Het is een multi-zintuiglijke ervaring voor jong en oud, met een grappig en gemakkelijk te begrijpen verhaal. Smash & Reload past precies bij waarvoor mensen komen als ze een dagje met hun gezin doorbrengen in een attractiepark.”

Lees verder onder de foto

Bekende boevenbroers

De primeur van Smash & Reload is voor het Franse pretpark Le Pal. Zij kozen als verhaallijn voor TooMush, waarin paddenstoelen door de luchtverontreiniging veranderd zijn in afschrikwekkende creaties die voor chaos en ellende zorgen. De bezoekers moeten hen stoppen. TooMush is een van de drie beschikbare verhaallijnen voor Smash & Reload, de andere draaien rond de Daltons – de bekende boevenbroers uit de stripboeken van Lucky Luke – en de Marsupilami. “Vooral voor de Daltons-gameplay is veel interesse”, verklapt Benoit. “We kunnen de darkride ook bouwen met andere IP’s en verhalen, met een eigen lichtontwerp, met andere muziek en projectiemapping. Zo zal elke attractie uniek zijn. Door aan de andere kant gebruik te maken van bestaande technologieën kunnen we een hoge betrouwbaarheid en kwaliteitsstandaard garanderen. Al met al een darkride die uitermate geschikt is voor regionale parken.” Benoit besluit met een knipoog: “Mijn favoriete grote darkrides ken je nu, ik denk dat ik over niet al te lange tijd ook mijn favoriete kleine darkride kan aanwijzen”.

Miep-miep en Houba-hop, stripfiguren gedijen goed in attractieparken
Attracties op karakter

28 augustus 2022 © Tekst: Adri van Esch – Foto’s: Adri van Esch, BoldMove Nation

Meest bezochte parkprofielen