Het jaar 2020 was met afstand het meest vreemde dat de attractieparken meemaakten. Pretparken werden door de coronacrisis hard geraakt. Financieel is er sprake van ‘het slechtste jaar ooit’, zoals Efteling-directeur Fons Jurgens eerlijk toegaf. Geen wonder: de attractieparken in Nederland werden in 2021 geconfronteerd met drie periodes van verplichte sluiting, waarvan de eerste ruim twee maanden duurde en de laatste vijf weken. In België, Frankrijk en Duitsland sloten parken tweemaal, gedurende een langere periode dan in Nederland. Tel daarbij op het beperkte aantal bezoekers dat dagelijks ontvangen mocht worden, de sluiting van de horeca en de beperking van evenementen en andere verdienmodellen. Daarbovenop kwamen de flinke investeringen die de bedrijven moesten doen om hun parken coronaproof te maken. Helder is dat 2020 een raar jaar was, een jaar dat zeker niet de boeken in gaat als succesvol. Wel als memorabel, maar dan met zeer gemengde gevoelens.
Toch bracht 2020 ook mooi nieuws. In diverse pretparken werden nieuwe, vaak spectaculaire attracties geopend. Welke opvallende nieuwigheden bracht het bijzondere jaar 2020 ons op rijafstand van Utrecht?
Max & Moritz in de Efteling
Afstand vanaf Utrecht: 72 kilometer
Op de plek in de Efteling waar tientallen jaren de Bob stond verrees op een oppervlakte van ongeveer 8.850 vierkante meter de dubbele achtbaan familieachtbaan Max & Moritz. De attractie heeft twee sporen: een blauwe voor Max en een groene voor Moritz. Iedere baan is driehonderd meter lang. Max & Moritz is een ‘powered coaster’: de achtbaan heeft elektrisch aangedreven treinen die in snelheid kunnen variëren en niet – zoals gebruikelijk – vanaf grote hoogte vertrekken. De twee treinen kunnen per uur tweeduizend gasten vervoeren. Het thema van de achtbaan is gebaseerd op een bekend Duitse beeldgedicht over de twee kwajongens Max en Moritz, die de inwoners van hun dorp tot wanhoop drijven met hun kattenkwaad.
Voor de funderingen van de nieuwe achtbaan werd in totaal zevenhonderd kubieke meter beton gestort. De treinen van Max & Moritz razen onder elkaar door en over elkaar heen door een glooiend Alpenlandschap. Met in totaal 5.000 kubieke meter aangevoerde grond werd een heuvelachtige weide aangelegd met daarop ongeveer 125 Servische sparren van anderhalve tot vijf meter hoog. In de zomer bloeien er – net als in de Alpen – wilde planten en honderden bergrozen.
Op maandag 9 maart werd ‘Max’, het allereerste treinstel van Max & Moritz, op de baan geplaatst. De twee treinen van de dubbele achtbaan rijden in tegengestelde richting en maken telkens twee rondjes. Elke locomotief heeft een gewicht van meer dan 1300 kilo. De twee treinen van Max en Moritz startten in juni 2020 met hun dagelijkse race over de Alpenweide met groene sparren, bergrozen en een kabbelend beekje.
► Max & Moritz: power to the powered!
► Interactief wachten op Max & Moritz
► A good idea never dies
Wakala in Bellewaerde
Afstand: 251 kilometer
Naast en over de dubbele rodelbaan Dawson Duel in Bellewaerde loopt sinds het voorjaar van 2020 familieachtbaan Wakala. De naam is een verwijzing naar een oude legende van Canadese indianen die behoren tot de Kwakiutl-stammen. Deze stammen leven in de bossen en langs het water in West-Canada, waarbij hun kano’s het belangrijkste vervoersmiddel zijn. Die vormen de overheersende inspiratiebron voor de thematisering van de nieuwe attractie en keren terug in tal van elementen zoals de treinen en de ingangspartij.
Wakala ligt in het Canadese themagebied. De achtbaan heeft twee liftheuvels, waarvan één met een lichte versnelling. Het traject eindigt op een doodlopend stuk spoor op 21 meter hoogte boven de vijver van Bellewaerde. Vervolgens gaat de trein achteruit terug. Achtbaan Wakala, die 7,5 miljoen euro kostte, is afkomstig van de Duitse fabrikant Gerstlauer, bekend van onder meer Fury in Bobbejaanland, Gold Rush in Attractiepark Slagharen en Pégase Express in Parc Astérix. De nieuwe rollercoaster was de grootste investering van Bellewaerde in een attractie sinds 1999.
F.L.Y. in Phantasialand
Afstand: 245 kilometer
Door in grote geheimzinnigheid te werken aan nieuwe projecten weet Phantasialand bezoekers steeds weer enorm te verblijden met aanwinsten. Ook dit keer gaf het attractiepark bij Keulen weinig prijs van het nieuwe themagebied Rookburgh en de spectaculaire achtbaan F.L.Y. Waar andere pretparken met making of-video’s gasten nieuwsgierig maken naar hun nieuwigheden houdt Phantasialand de mond stijf dicht. Waardoor de verrassing bij de opening des te groter is. Zo’n opening stond bezoekers vrij onverwacht in september 2020 te wachten: Rookburgh opende plots officieus de poorten. De officiële opening staat voor 2021 gepland. F.L.Y. is de eerste achtbaan waarbij passagiers het traject liggend afleggen en waarvan de treinen worden gelanceerd. Bovendien is de attractie – gebouwd door de Nederlandse fabrikant Vekoma – de langste ‘flying coaster’ ter wereld.
In Rookburgh – dat ligt tussen de hoofdstraat Berlin en het overdekte Wuze Town – staat ‘verweven’ met de achtbaan Hotel Charles Lindbergh. Alleen al het bouwwerk is een imposante verschijning, met cilindervormige Aeronaut Tube-kamers. Volgens het verhaal achter Rookburgh zijn de kamers eigendom van luitenant Meyerhopper, flight engineer Festerzieher en piloot Burberry. Als deze drie vliegeniers op reis zijn, mogen bezoekers van Phantasialand overnachten in hun cabines. Gasten slapen midden in de steampunk-themawereld en zijn getuige van de interactie tussen het hotel en de flying launch coaster F.L.Y.
Volldampf en Hals-über-Kopf in Erlebnispark Tripsdrill
Afstand: 532 kilometer
Erlebnispark Tripsdrill kreeg in 2020 twee nieuwe achtbanen die op hetzelfde terrein in het Duitse park gebouwd werden. Volldampf en Hals-über-Kopf, beide geleverd door Vekoma, schieten over en langs elkaar heen. Volldampf rijdt voor- en weer achteruit en is gethematiseerd rond het regionale kinderliedje Auf de schwäb’sche Eisebahne. Het volksliedje stamt uit het eind van de negentiende eeuw en het treintje van de achtbaan heeft ook het uiterlijk van zo’n oud stoomtreintje. Hals-über-Kopf is gebaseerd op het sprookje Die Sieben Schwaben van de gebroeders Grimm. De hangende achtbaan is ruim dertig meter hoog, achthonderd meter lang, bereikt een topsnelheid van tachtig kilometer en gaat viermaal over de kop. De twee achtbanen in het pretpark een uur rijden van Stuttgart zijn naast en over elkaar heen gebouwd: de tracks kruisen elkaar meerdere keren.
Piraten in Batavia in Europa-Park
Afstand: 621 kilometer
In het voorjaar van 2018 brandde Piraten in Batavia tot de grond toe af. Europa-Park beloofde de geliefde attractie opnieuw op te bouwen en die belofte werd gestand gedaan: de volledige vernieuwde darkride heropende op 28 juli 2020. In het Hollandse themagebied gaat piraat Bartholomeus van Robbemond op zoek naar de Vuurtijger, de mysterieuze dolk van Batavia. De legende zegt dat wie de dolk van Batavia bezit, onsterfelijk is. In de nieuwe attractie Piraten in Batavia komen zo’n 125 nieuwe figuren tot leven, waaronder piraten, apen, krokodillen en slangen. De boottocht door de exotische havenstad Batavia lijkt sterk op de originele ontwerpen uit 1987, maar met nieuwe scènes en technieken.
► Populaire piraten terug in Europa-Park
Noisette Express in Nigloland
Afstand: 561 kilometer
Bezoekers van het Franse Nigloland razen langs bomen en struiken in de nieuwe achtbaan Noisette Express. De attractie is gethematiseerd rond de wereld van de eekhoorn – Noisette Express betekent in het Nederlands Hazelnoot Express – en daarvoor werden tweehonderd bomen en struiken rond de familieachtbaan aangeplant. De drie miljoen euro kostende achtbaan is gebouwd door het Duitse Art Engineering en het Nederlandse P&P Projects uit Someren verzorgde de decoratie en thematisering.
Objectif Mars in Futuroscope
Afstand: 795 kilometer
Futuroscope opende de spectaculaire achtbaan Objectif Mars. Het is de eerste rollercoaster voor het themapark in Poitiers, dat vooral gefocust is op grootse filmconcepten. De achtbaan is gethematiseerd rond een trainingcentrum waar de gasten kunnen ondervinden of ze geschikt zijn om in 2040 als astronaut naar de planeet Mars te gaan. De 22 miljoen euro kostende attractie heeft draaiende karretjes, een binnen- en buitengedeelte en werd gefabriceerd door Intamin, met het hoofdkantoor in Schaan in Liechtenstein.
Saven in Fårup Sommerland
Afstand: 921 kilometer
Het Nederlandse Vekoma leverde ook een family boomerang coaster aan het Deense Fårup Sommerland (de andere is Volldampf in Tripsdrill). De trein legt het 460 meter lange traject heen en terug af en schiet onderweg door een korte tunnel. De ruim 24 meter hoge achtbaan Saven – in het Nederlands Zaag – is gethematiseerd rond een houtzagerij. Voorop de trein staat een stuk boomstam waarin de zaag is gezet. Ook achterop zit een trekzaag en aan de zijkanten zijn hakbijlen bevestigd. De trein van Saven is ontworpen door freelance designer Stefan Blonk van Studio Blonk uit Apeldoorn. Blonk maakte ook al ontwerpen en artist impressions voor attracties geleverd aan Universal Studios Florida, Ferrari World Abu Dhabi en Port Aventura.
2020 © Tekst: Adri van Esch – Afstand tot park vanaf Utrecht