Pretparkgroep Six Flags probeert zo nu en dan zijn werkgebied te vergroten door buiten Amerika parken te kopen of te bouwen. Tot nu toe was het bedrijf daarbij weinig succesvol. In Europa liepen de pogingen de markt te veroveren spaak. Al in de jaren tachtig toonde Six Flags serieuze interesse in het oude landgoed Terworm met de bijbehorende gronden. Dit perceel direct ten westen van Heerlen was gezien de strategische ligging perfect geschikt voor een attractiepark, vonden de Amerikanen. Het plan ging niet door. Ruim tien jaar later probeerde het bedrijf het weer: van 1998 tot 2004 bezat Six Flags diverse attractieparken op het Europese vasteland, waaronder Walibi Holland en Walibi Belgium – toen Six Flags Holland en Six Flags Belgium geheten – en parken als Movie Park Germany en Bellewaerde.
Steenrijke financier
Na de verkoop van de Europese activiteiten concentreerde het concern zich enkele jaren uitsluitend op de Verenigde Staten, Canada en Mexico. Aan het eind van de vorige eeuw overwoog Six Flags toch weer serieus de Grote Oceaan over te steken. Er waren vergevorderde plannen voor een park in Dubai. Dat zou in 2011 moeten openen. De plannen raakten in het slop, maar werden rond 2015 opnieuw onder het stof vandaan gehaald toen een nieuwe steenrijke financier zich meldde. Six Flags Dubai zou moeten verrijzen naast de themaparken Motiongate, Legoland en Bollywood. Er werd al voortvarend een grote toegangspoort gebouwd, maar daar bleef het bij. Toen de bezoekersaantallen aan de drie buurparken ten zuiden van Dubai-stad achterbleven bij de ramingen, kwam Six Flags Dubai op losse schroeven te staan, en in 2019 zelfs volledig gecanceld. De achtbanen die al besteld waren voor het pretpark werden verdeeld over Motiongate en Bollywood Park, dat tegenwoordig Real Madrid World heet.
Lees verder onder de afbeelding
Midden-Oosten
Ondanks dat Dubai een debacle werd krijgt Six Flags tóch voet aan de grond in het Midden-Oosten, namelijk duizend kilometer naar het westen. In Saoedi-Arabië wordt druk gebouwd aan Six Flags Qiddiya City. Het 32 hectare groot park met 28 attracties in zes themagebieden ligt zestig kilometer ten zuidwesten van hoofdstad Riyad. In juni werd bekendgemaakt dat driekwart van het park af is. Een openingsdatum wordt niet meer gecommuniceerd, nadat het eerder genoemde openingsjaar 2023 niet gehaald werd. Als het nieuwe Six Flags-park open gaat worden alle bestaande wereldrecords op het gebied van achtbanen in één keer verbroken. Six Flags Qiddiya City krijgt namelijk de attractie Falcon’s Flight, de hoogste, langste én snelste achtbaan wereldwijd. De megacoaster wordt ruim vier kilometer lang en haalt een topsnelheid van 250 kilometer per uur. Dat tempo wordt bereikt als de speciaal voor deze snelheid ontworpen treinen vanaf een natuurlijke klif 158 meter loodrecht de diepte in duiken.
Overtreffende trap
De achtbaan wordt gebouwd door Intamin, bekend van onder meer Taron in Phantasialand, Toutatis in Parc Astérix en Kondaa in Walibi Belgium. De hoge snelheden worden bereikt door gebruik te maken van LSM-technologie, waarbij de treinen met Linear Synchronous Motor driemaal elektromagnetisch worden gelanceerd. Falcon’s Flight wordt met 195 meter meteen ook ‘s werelds hoogste vrijstaande achtbaanconstructie. Op dit moment is nog Formula Rossa in Ferrari World Abu Dhabi de snelste achtbaan ter wereld met 240 kilometer per uur. De hoogste achtbaan is Kingda Ka in het Amerikaanse Six Flags Great Adventure met een hoogte van 139 meter. De langste achtbaan is Dragon 2000 in het Japanse Nagashima Spa Land, met 2479 meter. Falcon’s Flight gaat al deze records overtreffen.
Lees verder onder de afbeelding
Acht achtbanen
Falcon’s Flight is één van de acht achtbanen in Qiddiya. Naast deze megacoaster bouwt Intamin ook de lanceerachtbaan Spitfire, waarin treinen driemaal afgeschoten worden naar een topsnelheid van 127 kilometer per uur en tot een hoogte van 73 meter. Achtbaanbouwer Vekoma levert drie achtbanen aan Saoedi-Arabië. Het Nederlandse bedrijf is verantwoordelijk voor de 63 meter hoge ‘tilt coaster’ Iron Rattler, een achtbaan waarbij de treinen op het hoogste punt op een gigantische wip naar beneden kantelen, de hangende achtbaan Adrena-Line en de familieachtbaan Twilight Express. In de woestijn bouwt het Amerikaanse bedrijf Great Coasters International – bekend van Joris en de Draak in de Efteling en Wodan in Europa-Park – de houten achtbaan Colossus. De Duitse firma Maurer levert Sea Stallion, een zogenaamde ‘spike coaster’, een elektrische achtbaan met kleine karretjes die aangedreven worden door tandwielen. Berijders kunnen op deze baan hun eigen snelheid bepalen.
Lees verder onder de afbeelding
Zes themagebieden
Six Flags Qiddiya City bestaat uit zes themagebieden: Steam Town (met onder meer de watercoaster Saw Mill Falls van het Duitse Mack Rides), City of Thrills (met naast Falcon’s Flight ook de 145 hoge vrijevaltoren Sirocco Tower), Grand Exposition, Discovery Springs en Valley of Fortune, waarin een 45 meter hoge kloon van de Pagode in de Efteling komt te staan. In het zesde themagebied, Twilight Gardens, werken drie bedrijven uit de Benelux – Jora Vision uit Rijnsburg, ETF Ride Systems uit Nederweert en Alterface uit Wavre – samen aan de interactieve darkride The Enchanted Greenhouse.
Bouwproces
Veel attracties die op de woestijnvlakte bij Riyad worden gebouwd zijn spectaculair, maar het meest trots is Six Flags begrijpelijkerwijs op Falcon’s Flight. “Nergens anders op de wereld bestaat een achtbaan als deze”, glundert Philippe Gas, directeur van het Qiddiya-project. Gas was zeven jaar lang directeur van Disneyland Paris. In 2014 stapte hij over naar het in aanbouw zijnde Shanghai Disneyland. Sinds december 2020 leidt hij de Qiddiya Investment Company. “De experts van Intamin en het engineeringteam van Six Flags bevinden zich nu daadwerkelijk in het bouwproces van Falcon’s Flight, dus de opwinding neemt toe.” Een ritje in de recordhouder zal drie minuten duren en de treinen bieden plaats aan twintig gasten.
Architectonisch meesterwerk van staal
Wie er oog voor heeft krijgt tijdens de rit een panoramisch uitzicht op Six Flags Qiddiya City en het in de vallei gebouwde resort. “Ik zal nooit meer het moment vergeten waarop ik aan de rand van de tweehonderd meter hoge klif van de Tuwaiq-berg in Qiddiya stond, in de vallei keek en me voorstelde hoe zo’n recordbrekende achtbaan eruit zou zien”, vertelt Daniel Schoppen, directeur Design & Development bij Intamin. “Deze wereldwijd unieke setting en de ongelooflijke, natuurlijke hoogte van de rots stellen ons in staat een architectonisch meesterwerk van staal te ontwerpen.” Qiddiya City zal naast uit het pretpark van Six Flags bestaan uit waterpark Aquarabia, een uitgaanscentrum en een Formule 1-circuit.
► Bedrijven uit Benelux bouwen darkride in de woestijn
► Ook nieuw: Universal Epic Universe
► Ook groot: The London Resort
20 oktober 2024 © Tekst: Adri van Esch – Beeld: Six Flags Qiddiya City, Intamin