70 jaar Sprookjesbos in de Efteling
Het Sprookjesbos van de Efteling opende op 31 mei 1952 voor het eerst de poorten. Het jubileum van de bekendste attractie van het Brabantse pretpark is voor de Efteling zelf ook meteen reden om het zeventigjarig bestaan te vieren. Wat niet helemaal klopt, want de Efteling opende officieel op 11 mei 1951 voor het publiek. Nog zonder Sprookjesbos, maar met een grote speeltuin en een theehuis. Het eerste jaar waren er tien sprookjes te bewonderen, getekend door Anton Pieck: het Kasteel van Doornroosje, Sneeuwwitje en de zeven dwergen, de Kikkerkoning, de Magische Klok, de Chinese Nachtegaal, de Sprekende Papegaai, Langnek, de Kabouterhuisjes, de Put van Vrouw Holle en Kleine Boodschap.
De tekst loopt door onder de foto’s
In de decennia daarna groeide het aantal sprookjes in het bos uit tot dertig. De laatste nieuwe aanwinst is De Zes Zwanen. Het sprookje zorgde meteen voor een primeur in het Sprookjesbos: er is een kleine attractie aan verbonden. Kinderen en hun ouders kunnen een rondje meevaren in één van de zes zwanen.
40 jaar Wild Waterval in Avonturenpark Hellendoorn
Avonturenpark Hellendoorn heeft in 1982 ook een primeur: de eerste wildwaterbaan met boomstammen in Nederland. Later krijgen ook Toverland, Walibi Holland, Attractiepark Slagharen en Drievliet een boomstammenbaan, maar het Overijsselse attractiepark is het eerst. De baan is afkomstig van de meest gerenommeerde bouwer van dit type attracties: het Duitse Mack Rides, ook bekend van de achtbanen Max & Moritz in de Efteling en Lost Gravity in Walibi Holland. De twaalf meter hoge wildwaterbaan in Hellendoorn gaat tot 2006 door het leven als Canadian River. De 390 meter lange attractie heeft een dubbel station, om de capaciteit bij het in- en uitstappen te verhogen.
30 jaar Splash in Duinrell
In 1992 opende Duinrell in Wassenaar de wildwaterbaan Splash. De boten in deze attractie zijn breed en kunnen op vijf rijen met zitplaatsen twintig gasten vervoeren. De officiële naam van dit soort waterattracties is Shoot-the-chute. Niet alleen passagiers van de boten worden nat, ook de toeschouwers kunnen als ze dat willen een nat pak halen. Een van de twee boten van Splash is overkapt; daarin blijven de gasten goeddeels droog. De andere boot is open, want een garantie is voor nattigheid. Op de brug over de waterrivier kunnen bezoekers da afdaling van de boten gadeslaan. Wie voor de glazen wand gaat staan, is ervan verzekerd doordrenkt te raken. Achter het raam kunnen toeschouwers wel veilig naar het waterballet kijken. De dertigjarige Splash is 228 meter lang en vijftien meter hoog. De attractie is gefabriceerd door Hopkins Rides uit de Amerikaanse staat Florida. De boten bereiken een topsnelheid van 55 kilometer per uur.
20 jaar Goliath in Walibi Holland
Met een lengte van 1214 meter blijft Goliath in Walibi Holland zijn concurrent Kondaa in het Belgische Walibi met veertien meter voor. Dat maakt dat Goliath nog steeds de langste achtbaan van de Benelux is. De in 2002 geopende mega coaster werd gebouwd door Intamin, ook bekend van de Piraña in de Efteling, en ontworpen door het bureau van de legendarische achtbaantechneut Werner Stengel. In de rit zit een achtbaanelement dat naar de ontwerper is genoemd: de Stengel Dive, een combinatie van een overhangende bocht – met een hoek groter dan 90 graden – en een camelback, een heuvel waarbij de passagiers loskomen van hun stoeltje. Goliath is ruim 48 meter hoog en bereikt een maximale snelheid van 106 kilometer per uur. Voor zijn vijftiende verjaardag werd de groene kleur van Goliath vervangen door blauw.
20 jaar Main Street in Attractiepark Slagharen
Disneyland, Phantasialand, Parc Astérix en Movie Park Germany gingen Attractiepark Slagharen voor, maar in 2002 kreeg het Overijsselse pretpark ook een Mainstreet. In tegenstelling tot de andere parken loopt de straat in Slagharen niet van de ingang tot het hart van het attractiepark, maar verbindt het de twee grootste parkdelen met elkaar. Over de in Texaanse sferen gebouwde Mainstreet lopen de monorail en de kabelbaan. Onderweg komen gasten langs eettentjes als Cartwright’s en Boston Grill, de winkels John’s Craftmans Shop, Best Friends Factory, The Main Store en Sweeny’s Sweetiest en de grote spelletjeshal Lucky Nugget. Aan het begin van de straat staat 4D-cinema El Teatro en halverwege staat het 46 meter hoge reuzenrad van Attractiepark Slagharen.
De officiële opening van de nieuwe Mainstreet stond gepland op 7 mei 2002. Toenmalig minister van Economische Zaken Annemarie Jorritsma zou ervoor naar Slagharen afreizen. Maar de dag ervoor werd Pim Fortuyn vermoord. Door de grote verslagenheid en het enorme tumult dat in Nederland ontstond werden alle evenementen en plechtigheden afgelast, ook de opening van de Mainstreet.
15 jaar De Vliegende Hollander in de Efteling
Eigenlijk hoort hier Droomvlucht te staan als jubilaris. Maar het werd De Vliegende Hollander, al was dat niet de bedoeling. Hoe dat zit? Droomvlucht zou in 1992 geopend worden. De populaire zweefvlucht langs elfjes, trollen en hemelburchten zou dan nu het dertigjarig jubileum mogen vieren. Maar de Efteling kreeg bij de bouw te maken met tegenslag: het vervoerssysteem van de darkride weigerde dienst. Daardoor opende Droomvlucht pas een jaar later. Nu staat De Vliegende Hollander in deze jubileumlijst, maar ook dat was niet voorzien. De waterachtbaan stond oorspronkelijk gepland voor 2006, maar ging door technische tegenslagen pas in 2007 open. De Vliegende Hollander mag nu vijftien kaarsjes uitblazen. De attractie is een combinatie van walk-through, darkride, achtbaan en watercoaster met een splash. Bezoekers gaan in deze indrukwekkende attractie samen met kapitein Willem van der Decken terug naar de Gouden Eeuw, de tijd waarin de Verenigde Oost-Indische Compagnie zijn triomfen vierde.
15 jaar Troy in Toverland
Troy is al sinds de opening op 1 juli 2007 een van de grootste publiekstrekkers van Toverland. De houten achtbaan is een echte eyecatcher, al bij aankomst met de auto. Troy is 35 meter hoog en de treinen bereiken op het 1077 meter lange baantraject een topsnelheid van ruim 90 kilometer per uur. De houten achtbaan is gebouwd door het Amerikaanse Great Coasters International, die in 2010 ook verantwoordelijk was voor Joris en de Draak in de Efteling. De bouw van Troy kostte 6,5 miljoen euro en was een langgekoesterde wens van Toverland-eigenaar Jean Gelissen. In 2010 en in 2016 reden fans en BN’ers een heel etmaal lang rondjes in de achtbaan voor een goed doel. “Dat was eens, maar nooit meer”, verzuchtte een fan. In 2017 kreeg de attractie een nieuwe soundtrack, die beter paste bij het themagebied Ithaka.
10 jaar Dragonfly in Duinrell
Op 31 maart 2012 opende Duinrell een tweede familieachtbaan, naast de klassieke Kikkerachtbaan. De vijftien meter hoge Dragonfly is een ruim 360 meter lange stalen achtbaan voor het hele gezin. De vijftien meter hoge baan werd gebouwd door de Duitse firma Gerstlauer, die drie jaar daarvoor ook Falcon bouwde en eveneens verantwoordelijk is voor Gold Rush in Slagharen, Anubis, The Ride in Plopsaland en Typhoon en Fury in Bobbejaanland. Op de voorkant van de trein van Dragonfly, waarin 24 personen passen, staat een libel, in het Engels ‘dragonfly’.
5 jaar Symbolica in de Efteling
In 2017 bouwde de Efteling voor zijn 65-jarig jubileum de darkride Symbolica. In het Paleis der Fantasie rijden bezoekers in Fantasievaarders door de residentie van koning Pardulfus Domerano. De imposante attractie staat op de meest prominente locatie in het Kaatsheuvelse park: aan het einde van de Pardoes Promenade. Mascotte Pardoes is ook een van de hoofdpersonages in de darkride; hij leidt de gasten stiekem en tegen alle protocollaire regels in door de geheime gangen en overvloedig gedecoreerde vertrekken van het paleis. Met een kostenplaatje van 35 miljoen euro is Symbolica de duurste attractie ooit door de Efteling gebouwd. Eind 2017 kreeg Symbolica de Thea Award for Outstanding Achievement, een prestigieuze prijs omdat het ‘een familieattractie van wereldniveau is’. Het juryrapport vermeldt verder: “Symbolica heeft een excellente verhaallijn en de storytelling wordt op een innovatieve wijze toegepast. Er is veel aandacht voor detail en verbeelding. De attractie straalt gedegen vakmanschap uit, heeft vloeiend bewegende animatronics en interactieve, thematische voertuigen”.
5 jaar Gold Rush in Attractiepark Slagharen
In 2017 kreeg Attractiepark Slagharen met Gold Rush de eerste triple launch achtbaan van Nederland. De rollercoaster brengt berijders van 0 naar 95 kilometer per uur in drie lanceringen, waarvan twee vooruit en één achteruit. Tijdens de rit gaan de treinen twee keer over de kop en bereiken ze een hoogte van 33 meter. De achtbaan is gethematiseerd rond de goudkoorts in het Wilde Westen in Amerika van rond 1850. Het verhaal van Gold Rush is gebaseerd op hoofdpersoon James W. Marshall die in 1848 als eerste goud vindt in Californië. Zijn fortuinlijke vondst brengt een ware run op goud op gang: uit alle windstreken komen goudzoekers rivieren en beekjes afspeuren naar het kostbare edelmetaal. Gold Rush is de vervanger van de legendarische achtbaan Looping Star, die van 1979 tot en met 2016 in Slagharen stond. In het station van Gold Rush hangt een herdenkingsbord voor deze iconische achtbaan. Gold Rush is gebouwd door de Duitse fabrikant Gerstlauer.
► Nee, noem ons geen pretpark!
2022 © Tekst: Adri van Esch – Foto’s: Adri van Esch, Nationaal Archief, Walibi Holland, Duinrell